Helsinki panostaa sähköautoiluun – lataaminen pian maksulliseksi

Helsinki laajentaa sähköautojen latausverkkoa julkisilla paikoilla vielä tämän vuoden aikana. Uusien latauspisteiden myötä käyttöön tulee maksumalli.

Kotimaa
Sähköauto
YLE / Simo Pitkänen

Helsinki uskoo sähköiseen yksityisautoiluun. Sen suunnitelmissa on vielä tämän vuoden aikana rakentaa kaupungin julkisille parkkipaikoille 30 uutta latauspistettä.

Tällä hetkellä latauspaikkoja on vain 6 kappaletta, ja kyseessä onkin suuri investointi. Yhden lataustolpan rakentaminen maksaa arvioiden mukaan 10 tuhatta euroa.

- Tarkoitus ei ole pelkästään pystyttää kymmeniä latauspisteitä, vaan samalla luoda uusi palvelumuoto, selventää Helsingin Energian sähköisen liikenteen tutkimus- ja kehityspäällikkö Jussi Palola.

Yhtää hyvää palvelua kuin bensamoottoreille

Suomalaiset ovat tottuneet autoillessaan siihen, että polttoainetta on saatavilla helposti, kilpailutettuun hintaan ja lähellä. Sähköisen liikenteen uhkana onkin nähty se, että uuden palveluverkon luominen on hidasta - pahimmassa tapauksessa sähköauton akku tyhjenee paikassa, jossa ei ole virtaa saatavilla.

- Muutoksen pitää tapahtua siten, että asiakkaat kokevat yhtä hyvää, ellei jopa parempaa palvelua. Ihmiset ovat tottuneet sata vuotta kehittyneeseen systeemiin, joka on toiminut aikas hyvin, Palola pohtii.

Jos Otto olisi jokaisessa kaupungissa vähän erilainen ja toimisi vähän eri kortilla, se olisi käyttäjälle hankalaa.

Kaupungin latauspisteistä on tähän asti saanut ladata sähköautoa maksutta. Laajemman latausverkon yhteydessä on tarkoitus lanseerata myös uusi maksumalli, johon otetaan kenties mallia Virosta: lataus toimisi puhelimen avustuksella, valottaa Palola.

- Tunnistautuminen latauspisteeseen toimisi puhelimen avulla. Tähän suunnitellaan jonkinlaista operaattorimallia - eihän jokaista puhelinsoittoakaan makseta erikseen, mutta järjestelmä tunnistaa asiakkaan silti. Vaihtoehtoina olisi kenties, että ottaako jokaisen latauksen erikseen vai kuukausipaketin.

Mallia käteisautomaateista

Öljy nyt ei tästä halpene.

Helsingin Energia on mukana Suomen energia-alan valtakunnallisessa latausoperaattori-hankkeessa, joka pyrkii muodostamaan kaikista maan latauspisteitä yhtenäisen tietokannan. Haaveissa on, että jonain päivänä jokainen tolppa löytyisi navigaattoreiden kartoista ja toimisi samalla perusperiaatteella. Jussi Palola vertaa tulevaisuuden verkostoa käteisautomaatteihin.

- Jos Otto olisi jokaisessa kaupungissa vähän erilainen ja toimisi vähän eri kortilla, se olisi käyttäjälle hankalaa. Pyrkimys on, että paikasta ja energiayhtiöstä riippumatta käyttäminen olisi suhteellisen samanlaista.

Julkisen sektorin panostusten lisäksi sähköautoiluun panostetaan myös perinteisellä autopalvelupuolella. Esimerkiksi S-ryhmän ABC-ketju on hiljattain avannut lukuisia latauspisteitä huoltoasemien yhteyteen. Palolan ei ole vaikea keksiä perusteluja investoinneille, vaikka hän uskookin, että sähköliikenteen kehitys tulee tapahtumaan hitaasti ja vaiheittain.

- Ympäristöedut ovat aika itsestäänselviä, mutta kyllä me lähestymme jo taloudellisiakin perusteita. Öljy nyt ei tästä halpene.

Vuoteen 2020 mennessä Suomessa ennustetaan olevan 50-70 tuhatta ladattavaa autoa, joista suurin osa on hybridejä.