Moottoripyörällä metsään ja takaisin

Asfaltti jää taakse, kun runsaan 50 moottoripyörän ryhmä siirtyy sora- ja metsäautoteille. Kalle Toivanen kutsuu pyöräänsä leikkisästi Lehmäksi. Mies odottaa ryhmäajotapahtumalta erityisesti joen ylittämistä. Huimalla reissulla ajetaan matkaenduroilla.

Kotimaa
Matkaendurot ovat lähdössä välietapilta.
Jarkko Remahl / Yle
Matkaendurot ovat lähdössä välietapilta.
Sora- ja metsäautotiet täyttyvät moottoripyörien pärinästä, kun yli 50 matkaenduroharrastajaa lähtee ryhmäajolle ympäri Kainuun maakuntaa. BR-Ridersin Kalle Toivanen kertoo ajosta.
Matkaendurot ovat lähdössä välietapilta.
Jarkko Remahl / Yle

Paltamon Kontiomäen välietapilla pysähtyy kaksi ajopartiota eli kymmentäkunta moottoripyöräilijää. Pyörät muistuttavat enduroita, mutta ovat selvästi kookkaampia ja niissä on isot laukut. Pyörillä voi ajaa huonojakin teitä.

Kalle Toivanen esittelee matkaenduroaan.

- Pyörä voi olla raskas. Sillä pystyy kuljettamaan vaikka yöpymisvälineet. Ennen kaikkea siinä on iso tankki: kun sellaiset 300 kilometriä pääsee, voi jo kutsua matkaenduroksi.

Missä pääsee maasturilla, siellä pääsemme mekin - ja vielä vähän huonommallakin tiellä.

Kalle Toivanen

BR-Bikers kokosi yli 50 moottoripyörän ajotapahtuman. Torstaina liikkeelle lähtenyt Spirit of Allroad Tour-tapahtuma ammentaa elämyksensä nopean vauhdin sijaan haastavista maastoista. Toivanen kertoo, että kaikki tiet asfaltin ulkopuolella kelpaavat matkaendurokuskille.

- Tänään olemme päässeet toteuttamaan itseämme ajelemalla isoja ja pieniä sorateitä. Olemme päässeet ajamaan Ukkohallan päälle huoltotietä pitkin ja Paljakkaan, Kalle Toivanen kertoo.

Matkalaisten reitin kulkevat kulkevat myös metsäautoteillä. Matkaendurolla pääsee melkein minne vain.

- Missä pääsee maasturilla, siellä pääsemme mekin - ja vielä vähän huonommallakin tiellä.

Kalle Toivanen ja matkaenduropyörä
Jarkko Remahl / Yle

Matkaendurolla kulkija varustautuu matkaan hyvin. Mukana on muun muassa yleisimmät työkalut sekä rengasrautaa, paikkausvälineitä ja pumppuja. Turvallisuuden takia takeissa ja ajohousuissa on kunnon suojat. Useilla kuljettajilla on myös polvisuojat. Rengasrikot ja pienet vahingot lajiin.

- Se on aika kipeää, jos sattuu kellahtamaan tuonne soralle. Nytkin on nähty muutamia kaatumisia, pienestä vauhdista. Ei ole tainnut tulla kuin henkisiä kolhuja enimmäkseen.

Maastossa kulkija voittaa itsensä

Metsässä pienikin vauhtii tuntuu hurjalta, kun lepikko hakkaan silmille. Osakseen matkaaminen on vapaudentunteen saavuttamista. Kalle Toivanen pitää huonojen teiden ja pyörän hallitsemista itsensä voittamisena.

Korpeen mahdumme me kaikki: eläimet, marjastajat ja metsästäjät

Kalle Toivanen

- Kyllä siinä kaikki muu unohtuu tuolla pyörän sarvissa. On mukava työntää menemään pitkin poikin sorateitä.

Vapauden kutsu on saavuttanut väkeä ympäri maan. Valtaosa ryhmäajon osallistujista on Etelä-Suomesta.

- Pitää tulla melkein Ilomantsin korkeudelle että alkaa löytää korpitaipaleita.

Toivanen toteaa etelästä tulleiden osallistujien olleen hymyssä suin matkalla, reitit ovat saaneet kiitosta. Toivanen itse on reissannut pyöränsä kanssa myös Suomen rajojen ulkopuolella.

- Viime kesänä käytiin Arkangelissa ja matkaa kertyi reilut 3000 kilometriä. Puolet oli asfalttia ja se oli todella huonoa. Mieluummin ajan Venäjällä soratietä kuin huonoa asfalttitietä.

Pysähdyspaikoilla motoristien pyörät kiinnostavat. Toivanen arvioi syyksi kromin puutteen. Harvoin väki kuitenkaan on yleisillä paikoilla pysähdyksissä. Kontiomäki on Allroad Tourin ainoa välietappi isojen teiden varsilla.

- Kun me Suomussalmelle palataan, en vie porukkaa kahvilaan, vaan loppupäivä vietetään metsässä. 300 kilometriä on tänään vielä ajettavana.

Toivanen odottaa reissulta erityisesti vesistöylityksen tekemistä Hiisijärvellä. Hän kertoo olevansa erittäin kiitollinen luvan saamiseen maanomistajalta. Vastaanotto maanomistajien puolesta tapahtumalle on ollut pääsääntöisesti hyvä.

- Tuonne korpeen mahdumme me kaikki: eläimet, marjastajat ja metsästäjät.

Ajamiseen keskittyvä tapahtuma

Erilaisista elämäntilanteista tulevia osallistujia moottoripyöräily yhdistää tiukasti. Ajopäivien jälkeiset illat kuluvat moottoripyörien parissa ja niistä keskustellen. Alkoholi ei Toivasen mukaan matkaendurotapahtumiin kuulu.

- Yleisesti moottoripyörätapahtumiin ajetaan ja siellä ollaan muutama päivä, jonka jälkeen ajetaan pois. Meidän tapahtumassa ajetaan joka päivä. Partiot starttaavat kahdeksalta, eikä kukaan ole ikinä myöhästynyt. Innokkaimmat ovat jo varttia vaille kaasuttelemassa.

Päivät ovat pitkiä, Toivanen arvioi iltojen venyvän kahdeksaan tai yhdeksään, ennen kuin leiriin päästään. Lauantaina päättyvän tapahtuman kokonaismatkaksi Toivanen laski omalla pyörällään tulevan vajaat 200 kilometriä. Päivässä matkaa kertyy 400-500 kilometriä.

- Josta 90 prosenttia on soraa.