Savonlinnan Oopperajuhlilla menestyksekäs vuosi - laadusta ei tingitä tulevaisuudessakaan

Kansainvälisyys on ollut Savonlinnan Oopperajuhlien väistyvän taiteellisen johtajan Jari Hämäläisen tavoite. Uusi taiteellinen johtaja Jorma Silvasti on sen sijaan saanut sinivalkoisen leiman - ja onhan hän myös savonlinnalainen. Suomalaisuus voi kuitenkin olla myös kansainvälistä

kulttuuri
Jan Strandholm ja Jari Hämäläinen
Jan Strandholm ja Jari Hämäläinen iloitsevat menestyksekkäästä oopperakesästä.Paavo Koponen / Yle

Savonlinna Oopperajuhlilla tämä vuosi on ollut menestys. Festivaalijohtaja Jan Strandholmin ensimmäistä ja taiteellinen johtaja Jari Hämäläisen viimeistä kesää leimasi La Traviatan suuri yleisömenestys ja koko juhlien ennätysyleisö. Oopperalippuja myytiin noin 45 000 ja vieraita kävi kaikkiaan yli 60 000.

- Tässä vaiheessa on jopa ehkä helppo hymyillä hieman. On ollut kovaa myllytystä viimeiset viikot. Päivät ovat olleet pitkiä mutta erittäin antoisia ja hauskoja. Olen nauttinut joka hetkestä, sanoo festivaalijohtaja Jan Strandholm.

- Jos Strandholm hymyilee, niin Hämäläinen on surullinen, kun on viimeinen kesä, sanoo puolestaan väistyvä nelivuotiskautensa päättävä taiteellinen johtaja Jari Hämäläinen.

Yksissä tuumin molemmat nostavat kiivaan oopperakesän sankareiksi esiintyjien rinnalle ne toimistoissa, työpajoissa ja öisin näyttämöllä ahkeroivat työntekijät, joita yleisö ei näe. Väsyksissäkin he ovat jaksaneet.

Luvassa lisää suomalaisuutta

Yksi asia, mitä Jorma Silvasti Savonlinna Oopperajuhlien uutena taiteellisena johtajana jatkaa on perua jo Martti Talvelan ajoilta ja kauempaakin. Laadusta ei saa tinkiä, vaikka sinivalkoisten linssien läpi katsottaisiinkin.

- Jos meillä olisi taloudellisia mahdollisuuksia, niin voisimme tehdä pelkästään suomalaista oopperaa ja olla silti kansainvälinen festivaali. Kansainvälisyys saavutetaan korkealla laadulla, Silvasti sanoo.

- Kun me saamme rahaa yhteiskunnalta, niin minusta meillä on suorastaan velvollisuus pitää esillä suomalaista osaamista, Silvasti tähdentää.

Ensi kesänä Olavinlinnassa nähdäänkin paljon kotimaisia laulajia. Se johtuu siitäkin, että teoksista kaksi lauletaan suomeksi. Ne ovat Aulis Sallisen Kullervo ja W.A. Mozartin Taikahuilu. Muut omat tuotannot ovat Georges Bizet’n Carmen ja Giacomo Puccinin Madama Butterfly.

Ura alkoi 5-vuotiaana

Jorma Silvastin ensimmäinen julkinen esiintyminen tapahtui TV:n Papukaija -ohjelmassa.

- Siitä on jäänyt mieleen lehtikirjoitus, jossa sanottiin, että vallan pontevasti lauloi pieni Jorma-poika ketusta ja korpista. Sittemmin kansainvälinen ura on antanut kaiken, mitä laulaja voi toivoa, kiinnityksiä New Yorkin Metropolitaniin, Lontooseen, Milanoon ja Pariisiin.

- Uuden tehtävän vuoksi laulaminen on nyt vähemmän pontevaa, mutta Saimaan rannalle on hyvä tulla, kotikaupunki on kotikaupunki, Silvasti sanoo.

Kuuluisuuden kiroja

Savonlinnan Oopperajuhlien suureksi kasvanutta mainetta voidaan käyttää myös taiteilijoiden markkina-arvon nostoon. Ansioluettelossa esiintyminen Savonlinnassa voi olla korkeallakin, mitä taiteilijoita välittävät agentuurit osaavat käyttää hyväkseen. Viime vuosina on katsottu yhden agentuurin olleen lähes monopoliasemassa.

- Kyllä tämmöisestä on ollut puhetta, mutta en halua tätä kommentoida, koska katson että se ei ole minun asiani kommentoida sitä nyt. Kyllä sitä varmaan tapahtuu joka puolella. Tosiasia on, että laulajan ammatissa sillä on äärimmäisen suuri merkitys mitä siellä biografiassa lukee. Tietysti Savonlinna on perinteisesti ollut näyttämö, jossa nuoret ovat saaneet mahdollisuuden ja viime vuosina ulkomaiset talentit enemmän kuin aikaisemmin.

Silvasti itse sai mahdollisuutensa Taikahuilun Taminona voitettuaan Timo Mustakallio -laulukilpailun vuonna1982.

-Eikä meno varmasti ollut maailmanluokkaa, Silvasti epäilee.

- Kyllähän joka ukko tai akka pari laulua laulaa, mutta oopperatalojen johtajat haluavat nähdä nuoria myös oopperatehtävässä ja siitä tehdä ne arviot. Näin se vaan toimii. Ainakaan tulevan neljän vuoden aikana ei Savonlinnaa maineenkasvattamisessa riistetä, sanoo Jorma Silvasti.

Silvasti toivoo kuitenkin, ettei johtajakauden jälkeen käy kuin Aida-oopperan sankari Radamekselle. Vaikka toivotettiin että palaa voittajana ”ritorna vincitor” , niin tyrmään teljettiin.

- Toivottavasti minua ei viedä Kongonsaaren luolastoihin, Silvasti nauraa.

Eikä niin varmasti käykään.