Jättirekat jakavat kuljetusyrittäjien mielipiteitä

Lokakuun alusta lähtien sallittavat entistä isommat 76 tonnin rekat jakavat kuljetusalan yrittäjien mielipiteitä. Osa pelkää lisäinvestointeja, mutta osa ottaa uudistuksen innolla vastaan.

liikenne
Paripyörillä rekan kokonaispaino jaetaan laajemmalle alalle.
Niko Mannonen / Yle

Suomessa kotimaan liikenteessä saa lokakuun alusta lähtien ajaa rekoilla, joiden paino on 76 tonnia nykyisten maksimissaan 60 tonnin painoisten rekkojen sijasta. Nykyistä isompien rekkojen on pelätty rasittavan teitä ja vaarantavan myös liikenneturvallisuutta.

Yrittäjäpuolella taas on pelätty uudistuksen pakottavan yritykset suurinvestointeihin, joihin kuljetusyrittäjillä ei todellisuudessa kuitenkaan olisi varaa.

Muun muassa kuljetusalan etujärjestö SKAL on useaan otteeseen ilmaissuut kriittisen mielipiteensä uudistuksesta.

Isot rekat jo liikenteessä

Uudistus astuu voimaan lokakuun alusta, mutta jo ennen sitä on maanteillä nähty näitä tavallista suurempia rekkoja. Niitä ei kuitenkaan ole voinut kuormata täyteen, vaan paino on rajoitettu 60 tonniin.

Käytännössä uudet jättirekat ovat kooltaan lähes saman kokoisia kuin nykyisetkin täysperävaunulliset rekat.

Erona on se, että niiden pyörämäärä on isompi yhdeksän pyörätelan takia ja korkeuttakin tavaratilalla on parikymmentä senttiä enemmän.

Isot rekat eduksi pitkillä taipaleilla

Haapajärvinen kuljetusyrittäjä Juhani Kähkönen on innokkaasti uudistuksen takana. Hänen mielestään rekkauudistus on perusteltu.

- Kyllähän tämä on koko Pohjois-Suomelle ja Itä-Suomelle hyvä asia, sanoo Kähkönen, joka muistuttaa, että etu näkyy suoraan erityisesti pitkillä matkoilla ja silloin kun kuljetettavana on halpaa ja painavaa tavaraa. Kuljetuskustannuksissa säästetään, kun kuormaan voi lastata enemmän.

Juhani Kähkönen muistuttaa myös, että kuormien kasvattaminen vähentää samalla saastepäästöjä kun sama määrää tavaraa kuljetetaan vähemmillä ajoilla.

Isojen rekkojen aiheuttamiin uhkiin tiestön kulumisesta ja siltojen rikkoutumisesta Kähkönen ei usko. Hän huomauttaa, että isoon rekkaan tuleva lisäteli rekassa käytännössä pienentää pyörien aiheuttamaa painetta tiehen. Näin teli- tai pyöräkohtaisesti laskettuna paino itse asiassa pienenee nykyisestä.

Pitkillä silloilla, joille rekka mahtuu kokonaisuudessa, paino toki kohdistuu koko siltaan, myöntää Kähkönen.

SKAL:kin näkee isoissa  rekoissa etuja

Uudistukseen aiemmin kriittisesti suhtautunut SKAL:kin on lieventänyt kantaansa. SKAL:in puheenjohtaja Teppo Mikkola sanoo kuitenkin, että isot rekat soveltuvat parhaiten vain joillekin toimialoille. Hän olisikin mieluummin nähnyt, että isoja rekkoja olisi ennen uudistusta käytetty kokeiluluonteisesti.

- Me näemme kyllä myös sen, että kaikista negatiivisista puheista huolimatta tämmöiset autot tulevat vahvistamaan kumipyöräliikenteen osuutta tavaraliikenteessä, koska silloin varmaan rautateitten keskimatkat pitenee, sanoo Teppo Mikkola.

Käytännössä uudet määräykset mahdollistavat myös nykyisten tavallisten rekkojen kuormien suurentamisen, vaikka lisäys ei olekaan yhtä suuri kuin yhdeksän pyöräparin rekassa.

SKAL kuitenkin painottaa sitä, että tiestön kuntoon pitää investoida jatkossa nykyistä enemmän.