Koululaiset eivät jaksa enää lukea - hakukoneesta saa vastauksen sekunneissa

Opettajien ammattijärjestö OAJ on huolissaan koululaisten kyvystä syventyä lukemiseen. Taustalla on nykypäivän nopea tiedonsaanti - netin hakukoneet kun antavat vastauksia hetkessä.

Kotimaa
Suomen läänejä koulukirjan sivulla
Antti Karhunen / Yle

OAJ:n mukaan lapset eivät enää jaksa perehtyä syvällisesti lukemiseen. Ongelmaan on kiinnitetty huomiota aivan viime vuosina.

- Syventävästä lukemisesta on tullut häviävä luonnonvara. Tietokoneita käyttäessä on totuttu siihen, että hakusanalla vastaus löytyy heti. Kirjassa pitäisi vähän jaksaa syventyä pidempään, jotta löytäisi olennaisen, sanoo OAJ:n erityisasiantuntija ja pitkän opettajakokemuksen omaava Jaakko Salo.

Salon mukaan ilmiö alkaa yleensä alakoulun ylemmillä luokilla reaaliaineiden eli esimerkiksi uskonnon, biologian ja maantiedon opiskelun yhteydessä.

- Lukeminen on muutoinkin vähentynyt lasten ja nuorten keskuudessa samassa suhteessa kun ruutuaika on kasvanut. Ruutuaika on kasvanut kirjan ääressä vietetyn ajan kustannuksella, Salo sanoo.

Syventävästä lukemisesta on tullut häviävä luonnonvara

Jaakko Salo, OAJ

Opettajat ja vanhemmat huolissaan

Myös uutta oppimisteknologiaa kehittävä Teknologian tutkimuskeskus VTT on kuullut huolia siitä, että koululaisten keskittyminen lukemiseen on herpaantunut. Tarkkoja lukuja kertovia tutkimuksia asiasta ei vielä ole.

- Niinhän siinä helposti käy, kun tietoa on saatavilla nopeasti hakukoneista. Jotkut vanhemmat ja opettajat ovat keskusteluissamme ilmaisseet huolensa ruutuajan lisääntymisestä ja keskittymiskyvyn heikkenemisestä, kun olemme tutkineet teknologian käyttöönottoa kouluissa, kertoo VTT:n tutkija Maija Federley.

OAJ:n mukaan perinteinen lukeminen voi näivettyä ilmiön myötä. Ongelmia tuottavat myös itse koululaisten käyttämät hakukoneet, vaikka tieto olisikin nopeasti saatavilla ja oikeaa.

- Tiedon määrä on niin valtava, että siitä voi olla vaikeaa poimia olennaiset asiat. Tässä kohtaa olisi tärkeää, että lapsille opetetaan medialukutaitoa, Federley sanoo.

Federley ei keksi nopeaa ratkaisua siihen, miten perinteistä lukemista tulisi koululaisen kohdalla tukea.

- Pitääkö vanhempien sitten tuputtaa koululaista lukemaan pitkiä tekstejä vai mitä pitäisi tehdä, sitä en osaa sanoa.

Kohtuus kaikessa - vanhempien valvonnassa

Täysin punainen vaate tietotekniikka ei kouluille kuitenkaan tänä päivänä ole. Älylaite tai tietokone voi olla tehokas oppimisväline ja kouluissa niiden käyttö onkin arkipäivää.

VTT:n mukaan on huomioitava, että kouluissa on teknologian avulla otettu käyttöön uudenlaisia oppimismenetelmiä, jotka mahdollistavat elämyksellisen ja kokemuksellisen oppimisen. Syventyvän lukemisen rinnalle on tullut muitakin tehokkaita opiskelun muotoja, painottaen sosiaalista vuorovaikutusta. Keskittyminen ja syventyminen ovat silti edelleen tärkeitä taitoja, joiden kehittymistä VTT:n mukaan täytyy myös tukea.

Jaakko Salon mukaan tietokonelaitteiden yleistyessä rauhattomuus on silti lisääntynyt kouluissa. Tämä taas johtuu hänen mukaansa siitä, että tietokoneita käytetään vapaa-ajalla pääasiassa sosiaaliseen mediaan ja pelaamiseen. On myös kerrottu, että tabletit ja älypuhelimet aiheuttavat riippuvuusoireita lapsille. Salo haluaakin ohjeistaa vanhempia.

- Hyvä sääntö olisi, että kohtuus kaikessa. Olisi se sitten kosketusnäytöllinen laite tai muu tietokone. Ja hyvä olisi, että käyttö tapahtuisi aikuisten valvonnassa.