Hidastetöyssyjä rakennetaan kuntalaisten aloitteesta

Useissa paikoissa, joissa kaupunki tekee mittauksia, yli puolet kuljettajista ajaa ainakin lievää ylinopeutta. Hidastetöyssy on usein viimeinen keino laskea ajonopeuksia.

Ummeljoki, Kouvola
Auto ylittää hidastetöyssyn.
YLE

Kouvolan kaupunki saa vuosittain 20-30 aloitetta kuntalaisilta eri puolilta kaupunkia hidastetöyssyjen rakentamiseksi. Kunnallistekniikan suunnittelija Risto Aho kertoo, että kaupunki käy mittaamassa nopeuksia ja liikennemääriä pyyntöjen perusteella.

Mittausten ja muiden kriteerien kuten esimerkiksi koulujen ja päiväkotien läheisyyden perusteella päätetään hidastekorotusten rakentamisesta.

Seuraavaksi pitäisi varmaan katkaista katu.

Risto Aho

Aho kertoo, että useissa paikoissa, joissa kaupunki on tehnyt mittauksia, yli puolet kuljettajista ajaa ainakin lievää ylinopeutta. Ahon mukaan töyssy on usein viimeinen keino laskea ajonopeuksia.

- Seuraavaksi pitäisi varmaan katkaista katu, Aho naurahtaa.

Töyssyä kevyempi tapa on esimerkiksi kaventaa katua.

Tekninen lautakunta käsittelee kuntalaisten hidastealoitteita tiistaina. Tekninen johtaja esittää hidastekorokkeiden rakentamista Ummeljoentielle, Haminantielle, Torkkelintielle ja Ravilankaarelle. Lassilanpellontielle ja Pilkanmaan teille esitetään suojatiesaarekkeiden rakentamista.

Aho kertoo, että esimerkiksi Ummeljoentien ja Kansakoulutien risteykseen on suunniteltu korotetun risteysalueen rakentamista. Ummeljoentien ja Myllypolun risteyksessä suunnitelmissa on rakentaa korotettu suojatie kohtaan, jossa pyörätie vaihtaa puolta kadun reunassa.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus