Käteisautomaatti jätti antamatta rahaa - mikä neuvoksi?

Tilillä on rahaa. Kortti toimii. Pyydät automaatilta 90 euroa, mutta saatkin 50 euroa.

Kotimaa
Nainen nostaa rahaa pankkiautomaatilla.
Yle

Ruovedellä käteistä Ottopisteeltä nostanut rouva koki ikävän yllätyksen. Hän yritti nostaa 90 euroa, mutta saikin vain 50 euroa. Kuitissa luki kuitenkin 90 euroa. Milläs nyt todistat, ettet saanutkaan rahojasi?

Automatia Pankkiautomaatit vastaa kaikista Ottopiste-käteisautomaateista. Kehitysjohtaja Jyri Marviala vakuuttaa, että heidän tehtävänsä on todistaa tapahtuman todenperäinen kulku.

- Kaikki nostotapahtumaan liittyvät yksityiskohdat näkyvät meidän seurantajärjestelmässämme. Meillä on käänteinen todistustaakka eli jos olemme asiakkaan kanssa eri mieltä siitä, mitä on tapahtunut, täytyy meidän todistaa se, että järjestelemä on toiminut oikein ja antanut oikean määrän rahaa. Asiakkaan sana on lähtökohtaisesti aina totta, Marviala sanoo.

Tapauksia tulee kehitysjohtajan mukaan hyvin harvoin, mutta Ottopistekin on vain kone, vaikkakin fiksu sellainen.

Ottopisteellä voi käydä niin kuin jollakin muullakin laitteella, ettei se toimi täydellisesti.

Jyri Marviala

- Ei ole yleistä, mutta joskus Ottopisteellä voi käydä niin kuin jollakin muullakin laitteella, ettei se toimi täydellisesti.

- Jos raha jää ruttuun automaatin sisään, ettei automaatti saa sitä jaettua, niin on mahdollista, että täyttä summaa ei tule automaatista ulos, kehitysjohtaja Jyri Marviala sanoo.

Tilit tarkistetaan ja rahat palautetaan

Jos asiakas reklamoi käteisen uupumisesta, tarkistetaan Ottopisteen kassa. Lasketaan yhteen jäljellä olevat rahat ja annetut jakelut, todetaan ylimäärä ja palautetaan asiakkaalle.

- Jos automaatti ei ole antanut oikeaa määrää rahaa, ylimääräisen saamatta jääneen rahan täytyy löytyä sieltä automaatista, kehitysjohtaja Jyri Marviala.

- Seuranta- ja valvontajärjestelmissä tällainen häiriö näkyy aina. Ennen kuin voidaan hyvittää asiakkaalle, tyhjennämme automaatin kassan, laskemme sen ja tuplavarmistamme, että oikea määrä rahaa päätyy oikealle asiakkaalle, Marviala sanoo.

Ruoveden tapaus on vielä käsittelyssä. Ongelmallista asiakkaan näkökulmasta on se, että automaatti antoi asiakkaan mukaan 50 euron setelin sijaan 10 euron setelin. Normaalisti 10 euron seteleitä ei edes automaatista saa.

- Tuollaista mahdollisuutta on meillä vuosien saatossa muutamaan otteeseen tutkittu, eikä meidän selvitystemme mukaan niin Ottopisteillä ole koskaan käynyt, Marviala sanoo.