Viraalihitti ei synny kokoushuoneessa

Artistit ja yhtyeet voivat saavuttaa viraalisuosion internetissä pienelläkin rahalla. Viraalihitin tärkein ainesosa on oivaltava idea, joka useimmiten on toteutettu pienellä budjetilla. Ulkomailla musiikkivideoihin satsataan suuria summia, mutta suomalainen hittivideo on useimmiten hyvinkin pienellä rahalla tuotettu

kulttuuri
Kuvakaappaus Robinin Frontside Ollie -YouTube-videolta.
Robinin Frontside Ollie on katsottu YouTubessa liki 11 miljoonaa kertaa.YouTube / Yle Uutisgrafikka

Nettimenestystä käytetään musiikin suosion mittarina yhä enemmän. Internetin viraalihitit saattavat monista tuntua laskelmoiduilta, mutta onnistunut tuote on edelleen osiensa summa.

Musiikkiin erikoistuneen verkkojulkaisu Nuorgamin vastaava toimittaja Matti Markkola ei usko, että suuret ulkomaiset viraalihitit välttämättä ovat laskelmoituja.

- Ympäri maailmaa levinneet, suuren suosion saavuttaneet viraalihitit tuskin ovat syntyneet levy-yhtiöiden neuvotteluhuoneissa.

Yleensä tällaiset välittömästi hitiksi nousevat ovat yhden ihmisen tai pienen ryhmän älynväläyksestä syntynyt ilmiö. Mielestäni suunnitelmallinen viraalihittien tekeminen on edelleen äärimmäisen haastavaa, Markkola pohtii.

Musiikkituottajat IFPI Finlandin apulaisjohtaja Tommi Kyyrän mukaan suomalainen musiikkiteollisuus luottaa edelleen perinteiseen levyntekoon, nettihittien tehtailun sijaan.

- Taatusti on olemassa tahoja, jotka miettii miten nettiä ja viraalijulkisuutta voi maksimaalisesti hyödyntää. Suomessa ei vielä ainakaan ole nähtävissä ilmiötä, jossa jotkin artistit tai yhtyeet suuntaisivat energiansa puhtaasti nettihittien havitteluun.

Vaikka Youtube on teini-ikäisten parissa suosituin väline musiikinkuunteluun, Suomen virallinen lista ei vielä toistaiseksi laske videosivuston klikkauksia.

- Käsittääkseni vain Yhdysvalloissa lasketaan Youtube-klikkaukset tilastoidessa suosituinta musiikkia. Asiaa kyllä selvitetään meillekin, mutta toistaiseksi emme voi asialle tehdä mitään, koska sivuston ylläpitäjä ei toimita tilastoja. Mielestäni Suomen virallinen lista on kuitenkin hyvä ja ajankohtainen mittari seurattaessa mikä on suosittua musiikkia milläkin hetkellä. Levymyynnin lisäksi laskemme digitaalisen myynnin ja suoratoiston, kuten Spotifyn kautta kuunnellun musiikin, kertoo Tommi Kyyrä.