1. yle.fi
  2. Uutiset

Satamajohtaja: Väylämaksujen poisto olisi todellista elvytystä

Miksi jäänmurrosta joutuvat maksamaan myös ne yritykset, jotka liikennöivät Suomen satamissa vain kesäaikaan? HaminaKotkan sataman toimitusjohtajan Kimmo Naskin mukaan Suomen perimiä väylämaksuja joutuu perustelemaan pitkään joillekin asiakkaille. Hänen mukaansa maksut haittaavat satamien kilpailukykyä kohtuuttomasti.

talous
Toimitusjohtaja Kimmo Naski Haminan sataman syväväylän vihkiäisissä.
HaminaKotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski.Raine Martikainen / Yle

HaminaKotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski harmittelee sitä, että Suomessa perittävät väylämaksut haittaavat kohtuuttomasti satamien kilpailukykyä. Kustannukset rautatiekuljetuksissa ja satamissa ovat samalla tasolla kilpailijamaihin nähden, mutta väylämaksut nostavat aluksen kustannukset niin suuriksi, että liikenne siirtyy muille reiteille.

- Tilanne on turhauttava, koska joudumme lähtemään tähän juoksukilpailuun aika paljon muiden perästä, sanoo Naski.

Kesän aikana useat poliitikot ovat vaatineet, että tulevissa budjettineuvotteluissa olisi päätettävä Suomen talouden elvytyspaketista. Rahaa on vaadittu niin homekoulujen korjauksiin kuin tiehankkeisiinkin. Satamajohtajan mielestä viennin kannalta suurempi hyöty saataisiin poistamalla väylämaksut kokonaan.

- Elvytyksenä se olisi aivan loistava, koska se hyödyttäisi juuri niitä, joita tuleva rikkidirektiivi rasittaa. Se menisi suoraan elinkeinotoimintaan ja sitä kautta myös kaupan hyllylle, Naski toteaa.

Valtio saa väylämaksuista vuodesssa noin 90 miljoonaaeuroa, ja niillä katetaan jäänmurron kustannuksia. Naski korvaisi kustannukset valtion budjetista kuten kilpailijamaissa. Maksua on ollut vaikea selittää joillekin asiakkaille.

Meillä on asiakkaita, jotka käyvät satamassa vain kesäisin. He eivät ymmärrä, miksi he joutuvat maksamaan jäänmurrosta

Kimmo Naski

.

- Meillä on paljon asiakkaita, jotka käyvät satamassa vain kesäaikaan isoilla laivoilla. He eivät tahdo millään ymmärtää, että he joutuvat maksamaan jäänmurrosta, Naski kertoo.

Tuonnin osalta Suomen satamat pärjäävät Venäjän transitoliikenteessä hyvin muun muassa autoissa ja konttiliikenteessä. Venäjän transitossa todelliset tonnit liikkuvat kuitenkin viennissä, ja siinä Suomen reitin osuus on tällä hetkellä vain kuusi prosenttia.

HaminaKotkan satama julkisti tuoreen liikennetilastonsa tiistaina. Tilaston mukaan liikenteen kasvu notkahti heinäkuussa. Tammi-heinäkuussa satamassa lastattiin ja purettiin yhteensä 8,5 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä on 2,6 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vielä kesäkuussa vuosikasvu oli 3,5 prosentin luokkaa.

Lue seuraavaksi