1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Yritykset ovat nyt valppaana tuotekopioiden varalta

Muoti- ja designalalla väärentäjiä on vaikea saada kiinni, sillä ero kopioinnin, lainaamisen ja inspiraation välillä on häilyvä. Kopiotuotetta arvioidessa puntarissa on muun muassa käytetty materiaali. Keskusteluun aiheesta ovat kotimaassa kirvoittaneet designyritys Marimekon tekstiilit.

Kotimaan uutiset
Ihmisiä vaatekaupassa.
Juha-Pekka Inkinen / Yle

Immateriaalioikeuksiin erikoistunut asianajaja Kukka Tommila kertoo, että suomalaisyritykset pitävät nyt silmänsä auki mahdollisten kopioiden varalta.

- 10-15 viime vuotta on ollut sellasta aikaa, että yritykset ovat yhä enemmän kiinnittäneet huomiota immateriaalioikeuksiin.

Myös mallisuojauksia tehdään meillä aiempaa innokkaammin, sanoo Tommila. Mallisuojaus täydentää tekijänoikeussuojaa, joka syntyy esimerkiksi kahvikupin tai painokankaan putkahdettua maailmaan.

"Aito" tärkeää mutta ei aina

Yritykset pelkäävät kopioiden vievän elannon - yhtäältä myös kuluttajat ovat aiempaa kiinnostuneempia autenttisuudesta, kertoo Tommila. Toisaalta kauppa käy vaateketjujen myymälöissä, joiden tarjontaa on julkisuudessa vuosien mittaan syytetty huippumuotitalojen kopioinnista.

Kuva tietokoneruudusta.
Balenciagan ja H&M:n kevät/kesämaliston samankaltaisuutta on ihmetelty netissä.Yle

Tänä vuonna eri puolilla nettiä, blogeissa ja nettilehdissä, on nostettu esiin ruotsalaisen vaatejätti H&M:n 2013 kevät/kesämalliston yhtäläisyydet ranskalaisen Balenciagan vastaavan malliston kanssa. H&M kommentoi niukkasanaisesti sähköpostiviestissään,ettei yritys kopioi muita suunnittelijoita.

Kopioväitteitä on mietittävä tapauskohtaisesti, sanoo asianajaja Kukka Tommila.

- Paidoissa on hihat ja housuissa on lahkeet. Niihin kukaan ei voi saada yksinoikeutta. Sitten mennään niihin elementteihin, jotka ovat vapaasti valittavissa, koristeisiin ja sen tyyppisiin.

Teoskynnys voi Tommilan mukaan lopulta ylittyä niin, että suunnittelija saa vaatteelleen immateriaalioikeussuojan.

"Ideoille ei ole sellaisenaan suojaa"

Onkin vaikeaa vetää rajaa kopioinnin, lainaamisen ja inspiraation välille. Joskus kyse voi olla hatunnostosta, sanoo Vuoden graafikko 2013, bloggaaja Kasper Strömman.

- Englanniksi puhutaan homage-tyyppisistä asioista. Ja tunnetaan myös satiiri, missä otetaan joku asia ja tehdään siitä omansa osoittaaksen jonkinlaisen pointin.

Strömman on itse ahkera tyylikeinojen käyttäjä. Aiemmassa blogissaan hän muun muassa yhdisti presidentti Urho Kekkosen ja Marimekon perustajan Armi Ratian sydänkuvion sisään "Marikekko"-kuosiksi. Strömman ihmettelee Marimekon painokuoseista noussutta hälyä.

- Tulee sellainen olo, että on uusi urheilu. Yritetään löytää jotain kuvastoa, joka olisi samanlaista kuin Marimekon tuotanto.

Siksi tein aika suositun blogikirjoituksen siitä, että Marimekon raitapaita on keksityn tutkijan mukaan mahdollisesti kopioitu kaikista muista maailman raitapaidoista. Pointtina on se, että mikään ei ole uutta.

Vastaava sanoo - yleisellä tasolla - asianajaja Kukka Tommila.

- Ideoille ei sellaisenaan ole mitään suojaa. Jossain määrin voi hyvin olla, että ihan laillisesti syntyy samantapaisia mielikuvia, kun taustalla on samantapaisia ideoita ja ajatuksia.

Lue seuraavaksi