Suomessa on oppivelvollisuus, mutta kenenkään ei ole pakko mennä julkiseen kouluun.
Kotiopetuksen lapsilleen valinneet Heidi Furu ja Suomen kotiopettajat ry:n puheenjohtaja Juhani Paavolainen pitävät kotona oppimista suorastaan parempana tapana oppia verrattuna yleisessä koulussa muiden lasten mukana olemiseen.
- Kotona häiriötä on vähemmän kuin koululuokassa, Furu perustelee.
He kertoivat kokemuksistaan Ylen aamu-tv:ssä keskiviikkona.
Kotiopetuksessa alakouluikäiset lapset saattavat opiskella päivästä vain tunnin tai kolme. He tyypillisesti heräävät päivään omassa tahdissaan ja laativat työskentelyaikataulun itse. Opetus on Paavolaisen perheessä jaettu koko vuodelle.
- Kun työtä tehdään säännöllisesti, siinä tulee rutiini ja kurinalaisuus, Paavolainen sanoo.
Tästä on tullut ihmisoikeusvalinta. Vanhemmilla on oikeus valita opetuksen laatu itse
Juhani Paavolainen
Esimerkki Yhdysvalloista
Furun perheessä kotiopetukseen päädyttiin amerikkalaisten ystävien esimerkin ansiosta. Vanhemmilla ja lapsilla sekä sisaruksilla keskenään vaikutti amerikkalaisissa perheissä olevan hyvin lämpimät ja tiiviit suhteet, kun lapset eivät käyneet ollenkaan yleisessä koulussa.
- Onhan se ihanaa, kun voi istua tunnin sohvalla ja pitää lasta sylissä. On kiireetöntä. Tulee ihana fiilis, kun katsoo keittiön ikkunasta ulos, ja lapset leikkivät kalliolla. Kun ollaan tehty vaikka matematiikan tehtävät, he menevät olohuoneen lattialle tekemään kärrynpyöriä, Furu kuvailee.
Paavolaisen perheessä kotiopetukseen päädyttiin, kun julkinen koulu ei vastannut perheen odotuksia.
- Tästä on tullut ihmisoikeusvalinta, Paavolainen sanoo.
- Vanhemmilla on oikeus valita opetuksen laatu itse.
Furu ja Paavolainen eivät koe, että lapset eivät oppisi sosiaalisia taitoja kotiopetuksessa.