Sanoma myy lehdet Romaniassa, aikoo harventaa HS Nyt -liitteen kuukausittaiseksi

Mediakonserni on varoitellut liiketoimintojensa keskittämisestä eli pelaavansa jatkossa valikoidummilla kentillä. Helsingin Sanomien Nyt-liite ei jatkossa ilmestyisi enää viikoittain.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Sanoman liiketappio oli reilut 40 miljoonaa euroa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Mediakonserni Sanoma poistuu Romanian markkinoilta.

Sanomalla ja Hearst Corporationilla on Romaniassa yhteisyritys, joka on maan johtavia aikakauslehti- ja verkkolehtikustantajia. Lehtivalikoimaan kuuluvat muun muassa Romanian Cosmopolitan ja National Geographic.

Toiminnot ostaa Burda International. Kauppahintaa ei ole kerrottu. Myynti tarvitsee vielä kilpailuviranomaisten siunauksen.

Huhtikuussa kaupaksi meni Bulgariassa toimiva Netinfo.

Tuloksensa romahtamisesta kertonut Sanoma on puhunut liiketoiminnan keskittämisestä. Viimeviikkoisessa osavuosikatsauksessaan konserni vihjasi strategisista valinnoista, jotka "parantavat fokusta". Isompia uutisia tämän suhteen odotetaan syksymmällä.

Sanoman viime tilikausia ovat värittäneet tulosvaroitukset. Ulkomaisista markkina-alueista Sanomalle tärkein on Hollanti, missä liikevaihto valahti viime tilikaudella reilun kymmenyksen.

HS Nyt muuttumassa kuukausiliitteeksi

Keskiviikkona myös Sanoman lippulaivalehti Helsingin Sanomat kertoi näkyvästä muutosaikeesta. Viikkoliite Nyt ei suunnitelmien mukaan olisi enää jatkossa viikkoliite.

Nyt-liite julkaistaisiin vastaisuudessa kerran kuukaudessa, mikä vt. päätoimittaja Riikka Venäläisen mukaan parantaisi journalistista laatua.

Viikkoliite Nyt syntyi vuonna 1995.