yle.fi-etusivu

Puoli tuntia aurinkoa varastoi D-vitamiinia syksyn tarpeisiin

Auringosta kannattaa nyt nauttia, jotta kehon D-vitamiinivarastot saadaan täyteen ennen pitkää, pimeää syksyä. Puoli tuntia keskipäivän aurinkoa riittää.

terveys
Mies ottaa aurinkoa laiturilla.
Martti Juntunen / Yle

Auringon tarjoamaa D-vitamiinia voi varastoida. Iho muodostaa auringonvalossa D-vitamiinia, joka varastoituu elimistöön. Varasto kuitenkin kuluu ja kestää vain muutaman kuukauden, arvioi terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Leena Kinnunen. Varastot laskevat tasaisesti ja ovat alimmillaan alkukeväällä.

- Varasto kuluu riippuen siitä, kuinka paljon aurinko on paistanut ja paljonko sitä on ottanut. Yleensä suositellaan, että keskipäivän auringolle altistettaisiin neljännes kehosta noin puolen tunnin ajan. Keskikesällä toki vähempikin riittää, kertoo farmaseutti Tarja Konsi.

Auringon kanssa tulee kuitenkin olla varovainen, muistuttavat sekä Kinnunen että Konsi. Myös loppukesän aurinko polttaa ja omaa ihoaan tulee seurata.

- Auringossa oleilua varastojen täyttäminen ei suinkaan vaadi, vaan kohtuudella kaikkea. Puoli tuntia riittää varmasti, Kinnunen toteaa.

D-vitamiinin uskotaan ehkäisevän syöpää, sydäntauteja, hermostorappeumatauteja ja jopa diabetesta. D-vitamiinia kannattaa kuitenkin popsia jo syksyn alkumetreillä.

- Jos on normaalisti ollut auringossa ja arvelee, että on hyvät varastot kesän jälkeen, niin lisää voi ruveta syömään lokakuun alusta, THL:n erikoistutkija Leena Kinnunen miettii.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Hiukkaskiihdyttimet

Ensimmäisenä kohteena roomalaispatsaat

Louvren museon kellarissa pommitetaan muinaisia taideteoksia entistä ehommalla hiukkaskiihdyttimellä

Metro

Henkilöstön mukaan länsimetron ohjaamossa puutteita – toimitusjohtaja lupaa muutoksia

Ulkomaat

Suru ja viha valtasivat sukellusvenemiehistön omaiset Argentiinassa

Urheilu

Rajua tekstiä huippuhiihtäjän suusta – "Lajistamme on tullut Mikki Hiiren kerhotalo"