1. yle.fi
  2. Uutiset

Speedwayn MM-kisasta halutaan tehdä perinne Tampereella

Hiekkarekkojen ralli Tampereen keskustassa muuttaa Ratinan stadionin speedwayradaksi. Jos ensimmäinen Tampere GP sujuu hyvin keväällä 2014, rekkarallista voi tulla jokavuotinen.

urheilu
Promoottori Jarno Kosonen Ratinan stadionilla
Marko Melto / Yle

Legendaariset Eteläpuiston kisat saavat ensi vuonna jatkoa Tampereella. Ratinan stadionin juoksuratojen päälle rakentuu syksyn ja talven aikana moottoripyörärata, jolla kisataan ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävä speedwayn MM-osakilpailu. Aiemmat Suomessa ajetut arvokilpailut ovat olleet MM-karsintoja.

Noin 700 000 euron budjetin kisojen saamiseksi Suomeen ja Tampereelle on tehty kovasti töitä, kertoo promoottori Jarno Kosonen.

- Idea on ollut kehitteillä omassa päässä jo monta vuotta. Viime keväänä kävin Ratinassa hyörimässä ja pyörimässä, ja ajattelin, että perhana, kai sitä jotakin voisi kehittää tänne. Siitä se lähti - otin yhteyttä Englantiin lajin kattojärjestöön ja kaupunkiin.

Speedwaykärpänen puri promoottoria varsin varhain.

- Se on lähtenyt jo synnytyslaitokselta. Pääsin sieltä ulos, niin isä vei minut suoraan Eteläpuistoon kisoja katsomaan. Kuudentoista vanhana sain lisenssin ja aloin ajamaan kilpaa ja lopetin sitten 31-vuotiaana Englannissa. Jokunen vuosi tuli ajettua vasemmalle.

Tuhansia katsojia ulkomailta

Ratinaan tuodaan Nokialta maamassaa kaikkiaan 4500 tonnia. Rata rakentuu syksyn ja talven aikana juoksuratojen päälle kivituhkastaa, johon sekoitetaan savea ja erilaisia sideaineita.

Toiveena on saada toukokuun puolivälissä stadion täyteen, mutta minimitavoitteeksi Kosonen asettaa 10 000 katsojaa.

- Ulkomailta tänne tulee 4 000 - 6 000 kisaturistia viikonlopun ajaksi.

Speedwayn Skandinavian finaali 1974 Eteläpuistossa
Eteläpuisto 1974Yle
Speedwayn Skandinavian finaali 1974 Eteläpuistossa
Yle
Speedwayn Skandinavian finaali 1974 Eteläpuistossa
Yle

Tampereella on nähty huipputason speedwayta viimeksi vuonna 1989. Eteläpuiston ajoista vauhdit ovat kasvaneet ja pyörien tekniikka on mennyt eteenpäin vauhdilla. Vaikka lajin turvallisuus on parantunut, osa yleisöstä tulee katsomoon onnettomuuksien kiilto silmissään.

- Ainahan vaara on kiehtonut yleisöä, mutta suurin osa tulee katsomaan vauhdikasta kilvanajoa.

Speedway lajina nousuun

Tamperelainen promoottori iloitsee tapahtuman tuovan vipinää kaupunkiin.

- Mielestäni tämä on mahtava kevään avaus koko kaupungille. Tänne tulee niin paljon väkeä ulkomailta, että tämä on hyvä piristysruiske heti alkukesään.

Entä minkä verran Tampereen Speedway-historia vaikutti siihen, että tapahtuma saatiin tänne järjestettäväksi?

- Erittäin paljon. Ei olisi tullut mieleenkään järjestää kilpailua muualle. Ratinassa kaikki näkevät kaikilta paikoilta, mitä tapahtuu. Tämä on varmaan hienoimpia stadioneita, mitä MM-sarjassa on.

Kisasta haluttaisiin tehdä jokavuotinen.

- Meillä on kolmen vuoden sopimus ja jatkosta neuvotellaan koko ajan. Katsotaan ensin, miten ensimmäinen tapahtuma ottaa tuulta purjeisiin. Ei sitä koskaan tiedä. Tavoite on tehdä tästä perinne ja pitkäaikainen osakilpailu.

Speedway on lajina elänyt hiljaiseloa Suomessa. Kilpailun järjestäjät haluavatkin tuoda vipinää radoille mm. Tampereella jollekulle suomalaiskuskille annettavan villin kortin myötä.

- Tarkoitus on tällä GP:llä saada koko junioritoiminta nousuun. Tämä on lähtölaukaus koko lajille.

Lue seuraavaksi