Hesburger pyytää anteeksi kaatuneen auttamatta jättämistä

Hesburger tarkistaa vahinkotilanteita koskevaa ohjeistustaan. Tarkistus tehdään, koska henkilökunta ei auttanut Puutorin Hesburgerissa kaatunutta 92-vuotiasta naista viime lauantaina.

Kotimaa

Hesburger pyytää yhtiön puolesta anteeksi henkilökunnan toimintaa Puutorin ravintolassa Turussa. 92-vuotias nainen kaatui ravintolassa viime lauantaina. Hän menetti hetkeksi tajuntansa ja sai mustelmia ja naarmuja. Tapauksesta kertoi ensimmäisenä Turun Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Naisen mukana ollut ystävä oli pyytänyt henkilökuntaa soittamaan taksin ensiapuun lähtemistä varten. Puhelinsoitosta oli veloitettu. Hesburgerin mukaan taksista veloitetaan aina paitsi hätätapauksissa. Henkilökunta ei tiennyt, että kyseessä oli hätätilanne.

- Tapamme kommentoida tilannetta olisi voinut olla toisenlainen ja pahoittelemme lausunnostamme mahdollisesti aiheutunutta mielipahaa. Vaikka henkilökuntamme ei ollutkaan ymmärtänyt kaatumisen vakavuutta, olisimme voineet toimia tilanteessa valppaammin ja pyydämme anteeksi, Hesburgerin tiedotteessa todetaan.

- Olemme myös tiedustelleet kyseessä olevan rouvan vointia tämän läheiseltä ja välittäneet anteeksipyynnön hänelle.

Hesburgerilla on virallinen ohjeistus tapahtuneen kaltaisten tilanteiden varalle. Ohjeistus käydään läpi kaikkien ravintolatyöntekijöiden kanssa.

Hesburgerin perustajan Heikki Salmelan mukaan juttu auttamisen laiminlyönnistä on perätön. Anteeksipyyntö pysyy voimassa, mutta Salmela on pahoillaan myös vuorossa olleen henkilökunnan puolesta.

- Henkilökunnalle julkisuus on valtava isku, kun he eivät yhtään tienneet tekevänsä mitään väärin, Salmela toteaa.

Juttua korjattu ja täydennetty Heikki Salmelan ja vuorossa olleen työntekijän lausuntojen perusteella klo 14.40. Nainen ei kompastunut tarjotinta viedessään vaan sisään tullessaan. Henkilökunta tarkisti kysymällä, onko nainen kunnossa. Hesburgerilla on tilanteesta valvontakamerakuvaa.