Vanhat stereotypiat elävät yhä oppikirjoissa

Peruskoulun oppikirjoissa afrikkalaiset soittavat bongorumpua lannevaate yllään, kuubalaiset ovat iloisia ja seurallisia ja saksalaiset ahkeria. Opettajalta oppikirjojen asenteellisuudet vaativat valppautta.

Kotimaa
Koulukirjojen kuvitusta
Marko Melto / Yle

Peruskoulun oppikirjoissa tila on rajallinen ja asiat täytyy esittää tiiviisti. Tampereen yliopistossa väitöskirjaa tekevän Eeva Rinteen mukaan ongelma ratkaistaan liian usein stereotypioiden avulla.

- Afrikassa ihmiset soittavat bongo-rumpuja, pukeutuvat ehkä tuollaiseen lannevaatteeseen. Suomea edustaa joulutonttu. Tämä oli mielenkiintoinen tämä australialainen. Hänelläkin on lannevaate ja perinnesoitin, mutta kuitenkin hän on länsimaalaisen näköinen, Eeva Rinne sanoo esitellessään yläkoulun kotitalouden oppikirjaa.

Rinne analysoi väitöskirjaansa varten myös muun muassa maantiedon, historian ja yhteiskuntaopin oppikirjoja. Yksi huomioista on se, että Venäjä kuvataan varsinkin historian kirjoissa useimmiten uhkaavaksi.

- Toisaalta maantiedon kirjoissa Venäjä on hyvin näkymätön varsinkin Suomen osalta. Venäjästä ei kerrota Suomen naapurimaiden yhteydessä välttämättä ollenkaan, Rinne sanoo.

Diktaattoreille erilainen kohtelu

Nokian Emäkosken koulun historian ja yhteiskuntaopin lehtorille Kaj Raiskiolle oppikirjojen heikkoudet ovat tuttuja.

- Eri ammattien kohdalla kuvitus voi olla hyvin stereotyyppistä, ja esimerkiksi historiassa Stalin kuvataan varovaisesti ja Hitler on demonisoitu, Raiskio sanoo.

Raiskio kertoo käyttävänsä oppikirjaa opetuksessa aika vähän.

- Koulukirjahan on apuväline. Jos opettaja huomaa tällaisia asenteita, niin hän pystyy korostamaan sitä oppilaille ja laajentamaan näkökulmaa vastakkaisilla lähteillä, Raiskio sanoo.