Vaasan voimalaitos käy pääosin kivihiilellä – hinta ratkaisi

Vaasassa Vaskiluodon voimalaitoksella käytetään tällä hetkellä suurimmaksi osaksi kivihiiltä. Tarkoituksena oli, että Vaskiluodon uudenkarhea biokaasutuslaitos polttaisi jo nyt täydellä teholla vain haketta ja turvetta, ja kivihiilen käyttö piti vetää minimiin.

Kotimaa
Vaskiluodon Voima Vaasassa.
Mari Latva-Karjanmaa / Yle

Vaskiluodon Voiman polttoaineesta tällä hetkellä peräti noin puolet on kivihiiltä. Kun Vaskiluodon biokaasutuslaitos rakennettiin, tarkoitus oli, että kivihiilen osuus voitaisiin laskea minimiin.

Nykytilanteeseen on syynä kivihiilen alhainen maailmanmarkkinahinta ja toisaalta metsähakkeen korkea hinta.

– Biokaasutuslaitos on teknisesti siinä kunnossa, että sitä voitaisiin täyttä tehoa ajaa, mutta tällä hetkellä polttoaineiden hintasuhteet ovat sellaiset, ettei hakkeen käyttö ole taloudellisesti kannattavaa. Me käytetään pienempiä määriä puupolttoaineita, mitä ollaan ajateltu, ja ajetaan enemmän hiilellä, kertoo Vaskiluodon Voiman hankintainsinööri Esa Koskiniemi.

– Toki sen verran puutakin käytetään, että saadaan toimitusten minimimäärät täytettyä ja toimitusketjut pysymään hengissä, hän jatkaa.

"Hake ei jää varastoon"

Vaikka haketta poltetaan Vaskiluodon voimalaitoksella vain pieniä määriä, ei hankintainsinööri Esa Koskiniemi usko, että hake jää varastoon makaamaan.

– Uskoisin, ettei sitä varmaan hirveesti varastoon tule jäämään, koska haketta käytetään minimimäärät, mitä toimittajien kanssa on sovittu. Lisäksi meillä on toinen laitos Seinäjoella, ja siellä polttoaineena on vain turve ja puu, hän selventää.

Tilanteeseen ei ole odotettavissa nopeaa muutosta, sillä kivihiilen hinta pysynee alhaalla vielä jonkin aikaa. Myös Suomen polttoainepolitiikka saa moitteita.

– Lähiaikoina ei mitään muutoksia ole odotettavissa, mutta toivottavaa olisi, että saataisiin valtiovaltakin näkemään tämä tilanne: Kotimaisen polttoaineen käytön pitäisi olla minun mielestäni aina kannattavampaa kuin tuontipolttoaineen. Silloin saataisiin tehot pyörimään täällä kotimaassa ja vaihtotasettakin korjattua parempaan suuntaan, Koskiniemi esittää.