1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tekniikka

"Saadaanko piirtää liitutaululle aina, kun halutaan?"

Kouluissa teknisten apuvälineiden käyttäminen on arkipäivää, mutta lapsia viehättää edelleen perinteiset työskentelytavat. Ala-asteella liitutaululle piirtäminen on lapsille harvinaista herkkua.

Kuva: YLE

Perinteinen liitutaulu voi löytyä peruskoulun luokkahuoneesta, mutta sen käyttö on vähäistä.

- Mutta lapset haluaisivat kovasti mennä liitutaululle. Tänäänkin eräs oppilas kysyi, saako sille piirtää aina kun haluaa, kertoo kajaanilainen opettaja Rauni Huttu sanoo.

Hutun mukaan lapset eivät pidä liian monimutkaisista opetustuokioista. Joskus opettajat saattavat suunnitella opetustilanteen liian kaavamaisesti ja teorian mukaan.

Uskaltaisin jopa sanoa, että jokainen luokka on opettajansa näköinen.

Rauni Huttu

- Opettajat saattavat tarjota muka hienoja pitkälle suunniteltuja opetustuokioita. Silloin oppilas voi sanoa, että hänelle olisi riittänyt jokin yksinkertaisempikin tapa. Näitä asioita huomaa kantapään kautta, huomauttaa Huttu.

Opettaja opettaa persoonallaan

Koululuokan tekniikka, kuten älytaulut ja tietokoneet, ovat opettajan tärkeimpiä työkaluja, mutta Huttu korostaa, että oleellisin työvaline on opettajan oma persoona.

- Uskaltaisin jopa sanoa, että jokainen luokka on opettajansa näköinen.

Uuteen kouluun siirtyessä opettajajoutuu sopeutumaan koulun jo olemassa oleviin vakiintuneisiin työtapoihin. Sosiaaliset taidot korostuvat opettajan työssä.

Opettajan työ on hyvin pitkälle luovimista ja joustamista.

Rauni Huttu

- Opettajan työ on hyvin pitkälle luovimista ja joustamista, Huttu sanoo.

Kuluvan lukuvuoden alussa Rauni Huttu aloitti työt uudessa koulussa. Hän myöntää, että uuteen työympäristöön siirtyminen jännitti häntä jonkin verran. Kajaanin Keskuskoulun juuri remontoidut tilat antavat hyvät edellytykset opettajan työlle.

- Olo on äärimmäisen motivoitunut. On mukava aloittaa upouudessa koulussa ja mukavanoloisessa työyhteisössä. Luokka on reippaan oloinen. Minulla on positiivinen fiilis, Huttu sanoo.

Perholaisen päiväkoti Satulinnan lasten yhteinen taideteos vuodelta 2011 aiheesta "teatteri". Teoksesta on tunnistettavissa ainakin näyttämö, verhot, koira prinssi, prinsessa ja popcornia. Kuva: Kokkolan Kaupunginteatteri

Oma kirja ja vihko tukevat lapsen luovuutta

Tekniikasta huolimata kirjat koetaan edelleen tärkeiksi. Hutun ohjauksessa tokaluokkalaiset lukevat tekstin oppikirjoista, mutta tehtävät tehdään omaan vihkoon eikä erilliseen tehtäväkirjaan. Tekniikka antaa monia mahdollisuuksia, mutta omin käsin tekeminen tukee lapsen luovuutta.

- Vihkoon tehtäessä lapsen omat taidot kehittyvät paremmin, ja luovuuskin saa kukoistaa, kun sivun saa suunnitella omanäköiseksi, Huttu sanoo.

Vihkoon tehtäessä lapsen omat taidot kehittyvät paremmin, ja luovuuskin saa kukoistaa.

Rauni Huttu

Toisen luokan oppilaat opiskelevat muun muassa liikenteeseen ja omaan lähiympäristöön liittyviä asioita. Matematiikassa edetään kerto- ja allekkainlaskuihin. Lukeminen ja kirjoittaminen ovat perusasioita, mutta vielä oleellisempaa on sosiaalisten taitojen kehittäminen.

- Opettelemme koululaisena olemista. Arkielämän taidot ja toisen huomioon ottaminen ovat tärkeitä asioita, Huttu korostaa.