1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

AGA:n Porin LNG-investointipäätöstä odotetaan syksyllä

Oy AGA Ab:n LNG-projektipäällikkö luottaa vahvasti, että yhtiö päättää vielä syksyn aikana tuontiterminaalin rakentamisesta Tahkoluodon kemikaalisataman yhteyteen Poriin. Investointipäätöksen tiellä on enää epävakaat polttoaineiden hinnat.

Gasumin LNG-terminaalin havainnekuva Tahkoluodon kemikaalisatamasta. Kuva: Porin kaupunki / Gasum

AGA:n pyrkimykset rakentaa Suomen ensimmäinen nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuontiterminaali Poriin on kiinni enää yhtiön sisäisestä investointipäätöksestä.

Yhtiö on jo julkisesti ilmoittanut, että se avaa Suomen ensimmäisen LNG-tuontiterminaalin Poriin kesällä 2015, mutta lopullista päätöstä AGA ei ole vielä rakentamisesta tehnyt. Syynä tähän on ollut LNG:n hintakehitys.

- Polttoaineiden hinnat eivät ole olleet vakaita. Tämän kevään aikana LNG-polttoaineen hintakehitys ei ole ollut suotuisa muita polttoaineita vastaan. Kesän aikana tilanne on muuttunut ja luotan, että syksyn aikana pääsemme taas eteenpäin, sanoo LNG-projektipäällikkö Pasi Moisio Oy AGA Ab:stä.

Moision mukaan investointipäätöksiä on odotettavissa syksyn aikana, mahdollisesti syyskuun loppupuolella. Päätöksen ehdoton takaraja on vuodenvaihteessa, mikäli yhtiö haluaa pitää kiinni kesän 2015 aikataulusta.

Kilpailu kahden välillä

AGA:n suunnitelmat rakentaa noin 5000 m3 kokoinen tuontiterminaali Tahkoluodon kemikaalisataman yhteyteen ovat edenneet jo pitkälle. Terminaalin lupa-asiat ovat Moision mukaan hyvällä mallilla.

Samalle alueelle havittelee omaa suurempaa tuontiterminaalia myös kaasuyhtiö Gasum, joka käynnisti asemakaavan muutosprosessin Tahkoluotoon noin 30 000 kuution terminaalin rakentamiseksi.

Porin Satamalla on valmius tehdä vuokrasopimus alueelle kummankin toimijan kanssa. Ainakaan AGA ei toivo kuitenkaan kilpailijaa Poriin.

- Näkisin omalta osaltani tilanteen niin, että sinne tulee vain meidän suunnittelemamme terminaali. Se mutkistaa tilannetta, jos samalle tontille tulee kaksi kilpailevaa terminaalia, Pasi Moisio sanoo.

Pori ainoa vaihtoehto AGA:lle

AGA toimittaa tällä hetkellä polttoaineen Viking Gracelle, joka on maailman ensimmäinen LNG:tä käyttävä risteilyalus. Kaasu tankataan laivaan Tukholmassa suoraan toisesta laivasta.

Suomeen AGA ei Porin lisäksi suunnittele muita terminaaleja. Porista mielenkiintoisen LNG-terminaalin sijoituskohteen tekee etenkin lähialueen raskas teollisuus.

- Pori-Harjavalta-alue on älyttömän mielenkiintoinen alue käynnistää tätä bisnestä ja siellä on asiakkaita, jotka ovat ymmmärtäneet, että tälläinen uusi polttoaine tarvitaan Suomeen, Moisio kiittelee.

Gasum puolestaan suunnittelee terminaalia myös Turun Pansioon. Jos tämä hanke toteutuu, Porin hanke jää toteutumatta.