Sota aluelennonjohdon siirrosta jatkuu

Tamperelaisten aluelennonjohtajien lisätehtäväkielto on astunut voimaan. Aluelennonjohtajat pitävät siirtoa Tampereelta Vantaalle vakavana turvallisuusriskinä. Finavian mukaan vaaraa ei ole, vaan kyse on välttämättömistä säästötoimenpiteistä.

Ajankohtainen kakkonen
Ajankohtainen kakkonen, lennonjohto, Jukka Piippo
Lennonjohtaja Jukka Piipon mielestä Tampereen aluelennonjohdon siirto Vantaalle vaarantaa lentoturvallisuuden.Yle

Tamperelaisten aluelennonjohtajien lisätehtäväkielto astui voimaan saman tien, kun eilen ulos marssinut väki palasi työpaikoilleen Aitovuoreen tänään iltapäivällä.

- Jatkamme kampanjaa ja meillä on lähes koko henkilöstö takana. Pakkosiirto ei ole missään nimessä järkevä, lennonjohtaja Markku Erlamo sanoo Ajankohtaisessa kakkosessa.

Finavia ilmoitti siirtävänsä aluelennonjohto Tampereen Aitovuoresta Helsinki-Vantaan lentokentälle pian sen jälkeen, kun lennonvarmistusliiketoiminnan yt-neuvottelut päättyivät maanantaina. Irtisanomisuhan alla on koko maassa 28 ja Tampereella 19 työntekijää. Tamperelaislennonjohtajille tarjotaan työpaikkaa Vantaalta. Muuton aikataulun on tarkoitus varmistua syksyllä.

Uhka lentoturvallisuudelle?

Lennonjohtajien mielestä toimintojen keskittäminen on uhka lentoturvallisuudelle.

- Kun on kaksi lennonjohtoyksikköä eri kaupungeissa niin toinen pystyy jatkamaan toimintaa itsenäisesti, jos toisen toiminta lamautuu vaikka tulipalon tai sähkökatkon vuoksi, sanoo lennonjohtaja Selina Henell-Koskela.

Finavian mukaan aluelennon siirto Vantaalle sen sijaan parantaa turvallisuutta.

- Tulipalon sattuessa pystymme välittömästi siirtämään toiminnan Helsinki-Vantaan lentokentän alapuolella olevaan väistötilaan, jossa tällä hetkellä sijaitsee myös aluelennonjohdon väistötila. Se on luolatilaa ja erittäin hyvin suojattu väestönsuoja, joka täyttää hyvin kriteerit, sanoo Finavian lennonvarmistusliikennetoiminnan johtaja Raine Luojus.

Jopa satakertainen riski

Lentoturvallisuudesta tänä vuonna Aalto-yliopistossa tutkielman tehnyt turvallisuusasiantuntija Ari Vorne pitää siirrosta aiheutuvaa riskiä satakertaisena.

- Aitovuori on metsän keskellä kun taas Helsingin lentoasemalla on satoja tuhansia litroja polttonesteitä, lentokoneita kerran minuutissa taivaalle ja alas sekä satoja tuhansia ihmisiä päivittäin, hän huomauttaa.

Lisätyökielto tarkoittaa, että lennonjohtajat pitäytyvät perustehtävissään, mutta kaikki lisätyöt kuten koulutus ja vuoroesimiestehtävät lopetetaan. Suurin osa tamperelaisista lennonjohtajista on ilmoittanut, ettei aio vaihtaa kaupunkia.

Ajankohtainen kakkonen TV2 kello 21.00