Suomi on keskittyneen kilpailun luvattu maa

Kilpailu-ja kuluttajaviraston mielestä syrjäinen sijainti, vähäinen asukasluku ja harva asutus ovat Suomen keskittyneiden kuluttajamarkkinoiden taustalla.

talous
Lihaa kaupan lihatiskillä.
Yle

Ostoksilla oleva suomalainen törmää usein tuttuun ongelmaan: yhtä tuotetta tarjoaa vain kaksi yhtiötä, tai korkeintaan muutama.

Kyse on pienelle maalle ominaisesta taloustieteen ilmiöstä, oligopolista. Se tarkoittaa epätäydellisen kilpailun muotoa. Ja sitä Suomessa riittää.

– Markkinoiden keskittyminen on pienelle ja syrjäiselle Suomelle sekä muille Pohjoismaille hyvin tyypillinen piirre. Kilpailu-ja kuluttajaviraston johtaja Martti Virtanen vahvistaa.

– Tämä ilmiö on aika luonnollista. Olemme eläneet pitkään varsin suljetussa taloudessa.

Hinnat nousevat

Paras esimerkki keskittymisestä on ruokakauppa. S- ja K-ryhmien markkinaosuus on yli 80 prosenttia. Kaupan hyllyillä sama ongelma tulee esiin ostettaessa vaikkapa meijeri, - liha-, panimo- tai myllyteollisuuden tuotteita.

Myös samaa ilmiötä on havaittavissa matkapuhelinliittymissä (Elisa ja TeliaSonera), pankeissa (OP-Pohjola ja Nordea) ja eläkeyhtiöissä (Ilmarinen ja Varma). Listaa jatkuu pitkänä.

Useimmissa tapauksissa kuluttaja joutuu tallustelemaan epätäydellisen kilpailun varjopuolella. Hinnat nimittäin nousevat - ainakin teoriassa, sanoo Kilpailu-ja kuluttajaviraston johtaja Martti Virtanen.

– Teorian mukaan markkinoiden keskittyminen johtaa suhteellisen hintatason nousemiseen varsin yleisesti. Vaikutukset eroavat kuitenkin aloittain, siksi yleistyksiä ei voi tehdä, Virtanen muistuttaa.

Verkkokauppa muuttaa

Kilpailu-ja kuluttajaviraston johtaja uskoo, että internet ja jatkuvasti kasvava verkkokauppa vähentävät jatkossa kilpailun keskittymistä Suomessa. Mitä enemmän vaihtoehtoja ja tietoa, sen täydellisempää kilpailu on.

– Uskon, että näemme kilpailun keskittymisen vähentymistä. Kaikki viittaa siihen, että kuluttajien tietoisuus kasvaa ja siksi voimme katsoa tulevaisuuteen luottavaisina. Mutta tästä ei voi kukaan olla varma, sanoo Virtanen.

– Se on selvä, että verkkokauppa yhdenmukaistaa markkinoita. Se avaa rajoja, poistaa esteitä ja luo mahdollisuuden etsiä hyviä vaihtoehtoja koko maailman tasolla. Kilpailupaine tulee lisääntymään.

Vastuu myös kuluttajilla

Kilpailu-ja kuluttajavirasto pohtii parhaillaan keinoja sille, miten virasto voisi jatkossa seurata markkinoiden keskittymistä paremmin. Vielä uusista toimista ei ole päätetty.

– Meidän tulee olla jatkuvasti huolissamme tästä ja pitää huolta siitä, että teemme kaiken voitavamme kilpailun vahvistamiseksi, Virtanen vahvistaa.

Vaikka poliittisella ohjauksella ja valvonnalla on suuri rooli, myös kuluttajat voivat sanoa useimmissa tapauksissa keskittyneille markkinoille "ei kiitos".

Ylen Suoran Linjan keskustelussa useat nimimerkit sanoivatkin etsivänsä aktiivisesti uusia vaihtoehtoja keskittyneiden markkinoiden sijasta. Suurin osa yli 50 vastaajasta esitti kritiikkinsä juuri ruokakauppaa kohtaan.

Muun muassa nimimerkki kaarlekustaa: "Pyrin ostamaan esimerkiksi pienten leipomoiden leipiä, joita myydään kaupunkien kauppahalleissa tai monissa kahviloissa."

Kuluttajaviraston Virtanen pitää tällaista toimintaa esimerkillisenä.

– Mitä aktiivisempia, valppaampia ja oppivampia kuluttajat ovat, sitä varmempia voimme olla siitä, että kilpailu paranee, Virtanen uskoo.