Poliitikot haluaisivat Suomen liikennevaloihin sekuntikellon

Jalankulkijoiden odotus- ja tienylitysaikaa liikennevaloissa näyttävä sekuntinäyttö saa laajaa kannatusta eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäseniltä. Kriittisin jalankulkijoiden kurin parantamiseksi ja stressin vähentämiseksi tarkoitettua sekuntikelloa kohtaan on vihreät. Kallista on, pelkäävät useimmat.

Kotimaa
Jalankulkija seisoo liikennevaloissa Moskovassa sankassa lumisateessa.
Jalankulkija seisoi liikennevaloissa Moskovassa sankassa lumisateessa maaliskuussa 2013.Maksim Shipenkov / EPA

Sekuntinäyttö liikennevaloissa on tuttu ulkomailta. Jo Tallinnasta löytyvät lähimmät. Suomessa jalankulkuvalo vilkkuu ennen valojen vaihtumista punaisiksi. Sekunteja ei näytetä.

Sekuntikellon liikennekuria ylläpitävä teho perustuu siihen, että jalankulkija näkee tarkasti, kuinka kauan hänellä on vielä aikaa ylittää tie. Kello näyttää myös, kauanko tien reunassa täytyy odottaa ennen kuin valo vaihtuu vihreäksi. Sen pitäisi alentaa jalankulkijan hermostuneisuutta ja ehkäistä punaisia päin pyrkiviä.

Eduskunnan liikennevaliokunnan pitkäaikaisimman jäsenen Mikko Alatalon mukaan sekuntikellossa olisi ideaa.

- Voisin tästä itsekin aloitteen tehdä, mutta se saattaisi päätyä aloitteiden taivaaseen. Tämä on lähinnä kustannuskysymys, kymmenen vuotta liikennevaliokunnassa istunut keskustan Alatalo sanoo.

"Selkeät sekunnit, niin se on selvä peli"

Vasemmistoliiton valiokuntajäsen Eija Tiainen on käynyt ulkomailla ja huomannut, miten hyvä sekuntilaskuri on. Hän on sekuntien puolella, jos kustannukset pysyvät järkevinä.

- Ilman muuta harkitsen asiaa. Meillä on eduskuntaryhmän kokous ensi viikolla. Voin ottaa asian siellä esille, Tiainen sanoo.

SDP:n Suna Kymäläinen pelkää myös kellojen asennuksesta koituvia kustannuksia, mutta näkee mahdollisena, että kelloja asennettaisiin vaiheittain liikennevalokaluston uusimisen yhteydessä.

- Siinä näkyisi selkeät sekunnit, niin se on selvä peli, Kymäläinen toteaa.

RKP:n Thomas Blomqvistin mukaan sekuntinäytöt on käytännöllisiä ja hyviä. Hänkin aikoo liikennevaliokunnassa tuoda asiaa esille.

Suojateiden sekuntinäytöissä on ainakin yksi ongelma. Ne eivät toimi tieosuuksilla, joissa liikennevalot etuajo-oikeuttavat joukkoliikennettä. Järjestelmät eivät toimisi yhteen, koska jokainen lähestyvä bussi sotkisi liikennevalojen rytmin.

"Jos hyvää näyttöä löytyy, niin voidaan harkita"

Kevyttä liikennettä suosivat vihreät ei yllättäen innostu sekuntilaskureista. Valiokunnan jäsen ja vihreiden liikennepolitiikasta vastaava Oras Tynkkynen haluaa pitää nykymallin.

- Meillä on hyviä kokemuksia vilkkuvasta valosta. Se ei myöskään tarvitse mitään erillistä laitetta. En ole nähnyt vankkoja perusteita puolesta. Sitten, jos hyvää näyttöä löytyy, niin voidaan harkita, Tynkkynen sanoo.

Vilkkuva valo tuli aikoinaan Helsinkiin poikkeusluvalla. Se vähensi punaisia päin juoksemista. Haluttaessa myös sekuntinäytöt voitaisiin asentaa Suomessa liikenne- ja viestintäministeriön myöntämällä poikkeusluvalla ilman erillistä lainsäädäntökierrosta.

Perussuomalaisille vaihtuvat sekunnit olisivat mieleen. Valiokuntajäsen Reijo Tossavainen sanoo olevansa lämpimästi asian kannalla.

- Itsekin olen ihmetellyt, miksi meillä ei Suomessa tätä käytetä. Se olisi ihan hyvä. Otan mielelläni asian esille. Minusta tuntuu, että puolueen keskuudessa olisi vahva kanta sen puolesta., sanoo Tossavainen.

Yle Uutiset ei tavoittanut liikenne- ja viestintävaliokunnan kokoomuslaista puheenjohtajaa Kalle Jokista. Valiokunnan jäsen Markku Eestilä taas ei ole sekuntinäyttöihin koskaan missään törmännyt, eikä ole niistä aikaisemmin edes kuullut.

- En usko, että se ratkaisisi mitään liikenneturvallisuuden kannalta, kokoomuksen Eestilä arvioi.