Viivyttely suoraveloituksen muutostöissä johtaa yrityksen ahdinkoon

Jos valmista ei ole vuodenvaihteessa, laskuttajayritykset voivat joutua palaamaan kankeaan ja työläämpään paperilaskutukseen.

talous
Verkkopankin uusi maksu -sivusto.
Yle

Yhtenäiseen euromaksualueeseen liittyvä suoraveloituksen muutos ei ole saanut laskuttajia liikkeelle. Lähes puolet pankkien yritysasiakkaista viivyttelee muutostöiden aloituksen kanssa. Esimerkiksi Turun Seudun Osuuspankin osalta kyse on tuhansista yrityksistä.

- Kannattaa kiirehtiä, jos asiaa ei ole tullut yhtään miettineeksi. Yritysten pitäisi reagoida tilanteeseen jo marraskuun loppuun mennessä, jotta ehdimme tehdä vaadittavat konversioajot ensi vuoden alkuun mennessä. Muuten toiminnot ruuhkautuvat, kertoo Turun Seudun Osuuspankin yrityspankin johtaja Lauri Tammenniemi.

Yritysten pitäisi myös informoida asiakkaitaan laskutuksessa tapahtuvista muutoksista sekä sopia ohjelmistotalojen kanssa teknisistä ratkaisuista. Jos yritys ei ehdi ajanmukaistaa toimintojaan, se joutuu siirtymään tilapäisesti työläämpään paperilaskutukseen.

- Suurin ongelma ensi vuoden alussa on se, että vanhaa suoraveloitusaineistoa ei voi teknisesti enää lähettää. Hätätilassa käyttöön otettava paperilaskutus on työläs ratkaisu , joten muutostarpeet kannattaisi miettiä nyt, korostaa Lauri Tammenniemi.

Maksava asiakas pääsee vähällä

Suoraveloitus uudistuu ensi vuoden alussa joko verkkopankkien e-laskuksi tai automaattiseksi suoramaksupalveluksi. Maksavan henkilöasiakkaan ei Lauri Tammenniemen mukaan tarvitse tehdä mitään, jos hän hyväksyy laskuttajan tarjoamat muutokset.

- Jos maksaja on asioinut verkkopankin kautta, suoraveloitus muuttuu sähköiseksi e-laskuksi. Siinä toistuvat laskut on mahdollista hyväksyä automaattisesti.

- Suoramaksupalvelun käyttäjiksi tulevat lähinnä ikäihmiset, jotka eivät hyödynnä verkkopankkia. Siinä asiakas saa laskuttajalta kirjeen, jossa kerrotaan laskutuspäivä ja summa. Pankki veloittaa summan tililtä automaattisesti eräpäivänä. Kyse on poistuvaa suoraveloitusta vastaavasta palvelusta. Vain nimi ja tekniikka vaihtuvat, kertoo Lauri Tammenniemi.