Näin tunnistat luotettavan verkkokaupan

Kuluttajaneuvonnan mukaan tyypillisin valitus verkkokaupoista koskee maksettua tuotetta, jota ei koskaan tule asiakkaalle. Euroopan kuluttajakeskuksen laatima tarkistuslista auttaa arvioimaan verkkokaupan luotettavuutta.

Kotimaa
Näkymä verkkokaupan valikoimasta tietokoneen ruudulla.
Yle

Kuluttajaneuvonta saa pahimmillaan kymmeniä yhteydenottoja päivässä epäilyttävistä verkkokaupoista. Tyypillisin valitus koskee tilannetta, jossa asiakas on tilannut ja maksanut tuotteen, mutta hän ei koskaan saa tuotetta eikä verkkokauppa vastaa asiakkaan yhteydenottoihin.

Toinen yleinen ongelma on edulliselta tuntuvat tutustumistarjoukset, sanoo kuluttajaoikeusneuvoja Terhi Toivanen.

- Asiakas tilaa neljän euron tuotteen eikä huomaa, että sitoutuu samalla tilaamaan sadoilla euroilla tuotetta, jota ei lopulta edes tarvitse, Toivanen kertoo.

Toivanen muistuttaa, että verkossa ei kannatta suin päin klikkailla ruudulle ilmestyviä tarjouksia.

- Usein epäonnistuneet verkkokaupat lähtevät liikkeelle ponnahdusikkunamainoksista. Näistä voisi sanoa, että liian hyviltä todeksi vaikuttavat tarjoukset eivät lopulta olekaan totta.

Kuluttajaneuvonnan mukaan heille tulee eniten yhteydenottoja erilaisia luontaistuotteita ja laihdutusvalmisteita myyvistä verkkokaupoista.

Euroopan kuluttajakeskuksen tarkistuslista auttaa

Toivanen sanoo, että Euroopan kuluttajakeskuksen laatiman tarkistuslistan avulla kuluttaja voi kätevästi arvioida verkkokauppojen luotettavuutta.

Jos ehtoja ei löydy tai ne ovat epäselviä, kuluttajan kannattaa vaihtaa kauppaa.

Terhi Toivanen

Lista kehottaa heti kättelyssä varmistamaan, että verkkokauppa kertoo nimensä, katuosoitteensa sekä muut yhteystiedot, kuten sähköpostiosoitteensa ja puhelinnumeronsa.

- On hyvä tarkistaa, että toimivatko ne yhteystiedot myös. Välillä on ollut tilanteita, että liike on ilmoittanut jonkun katuosoitteen, jossa sitten koskaan ei ole mitään toimintaa ollutkaan, Toivanen kertoo.

Seuraavaksi kuluttajan tulee tarkistaa, että kertooko myyjä kuluttajan oikeuksista virhetilanteissa.

- Verkkokaupalla pitäisi olla osoite, minne asiakas voi reklamoida. Osoitteen pitäisi olla sähköposti tai normaali puhelinnumero. Jos reklamaatiota varten annetaan vain erityismaksullinen puhelinnumero, niin sitä ei pidetä lainmukaisena.

Ennen tilausta tulee varmistaa, että on selvillä kauppahinnasta, toimitusajankohdasta, maksutavasta sekä muista kaupan ehdoista.

- Kaikki ehdot kannattaa lukea ennen hyväksymistä. Jos ehtoja ei löydy tai ne ovat epäselviä, kuluttajan kannattaa vaihtaa kauppaa, Toivanen sanoo.

Parhaan turvan saat maksamalla luottokortilla

Kuluttajaoikeusneuvoja Toivanen on yhtä mieltä Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa siitä, että parhaan turvan verkkokauppaostoksilla saa maksamalla luottokortilla.

Jos tavaraa ei toimiteta, niin luottokorttiyhtiöltä voi vaatia tavaran hintaa takaisin.

Terhi Toivanen

- Lain mukaan kuluttajalla on oikeus esittää samat vaatimukset niin luotonantajaa kuin tavaranmyyjää kohtaan. Jos tavaraa ei toimiteta, niin luottokorttiyhtiöltä voi vaatia tavaran hintaa takaisin, hän toteaa.

Tarkistuslista kehottaa myös kuluttajaa tarkistamaan peruutusoikeutensa.

- Kaikkia verkkokaupassa tehtyjä sopimuksia ei voi edes perua ja välillä siihen on laissa peruste. Toinen asia on, että jos verkkokauppayritys sijaitsee EU:n ulkopuolella, niin sillä voi olla erilaiset peruutuskäytännöt kuin mitä Suomen kuluttajasuojalaki antaa.

Toivanen sanoo, että palautusten ehtojen mukaan tuotteen saa yleensä purkaa paketista ja sitä saa tutkia, mutta tuotetta ei saa ottaa käyttöön.

Hän nostaa ristiriidasta esimerkiksi kuluttajan, joka osti verkkokaupasta kannettavan tietokoneen, mutta olisi halunnut palauttaa sen.

- Liike kieltäytyi ottamasta tietokonetta takaisin, koska heidän mielestään asiakas oli ottanut koneen käyttöön virtanappia painaessaan. Tämän tyyppisiä ongelmia tulee meille jatkuvasti.

- Ja vaikka kuluttaja olisi oikeassa, niin asian päätöksen saaminen voi vaatia pitkän ajan, Toivanen kertoo.