Autoveron nosto meni metsään – valtio menettää kymmeniä miljoonia euroja

Autoveron korotus tuo valtiolle selvästi ennakoitua vähemmän verotuloja. Myös uudistuksen tavoite vähentää liikenteen päästöjä ontuu.

Kotimaa

Autoveron korotus keväällä 2012 aiheutti valtion verotuloihin kymmenien miljoonien loven vuoteen 2011 verrattuna.

Verouudistusta edeltävä 2011 oli kohtuullinen myyntivuosi ja autoveron tuottoa tuli runsaat 930 miljoonaa euroa. Vuoden 2012 veronkorotus romahdutti automyynnin ja veroja uusien autojen myynnistä kertyi vain 870 miljoonaa euroa.

Hallituksen ennuste vuoden 2012 budjetissa oli, että automyynti pysyisi veronkorotuksesta huolimatta ennallaan ja korotus tuottaisi valtion kassaan 140 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Verouudistuksen valmistelussa puhuttiin lähes 200 miljoonan euron verotulojen lisäyksestä vuosittain.

Autoverouudistus ei vielä tänäkään vuonna lisää verotuloja, koska uusien autojen myynnin ennustetaan jäävän viimevuotistakin pienemmäksi. Ensi vuonna myyntiin ei ennusteta merkittävää parannusta. Silloin valtion verotulojen yhteenlasketussa menetyksessä puhutaan jo yhteensä yli kahdesta sadasta miljoonasta eurosta, jos verrataan autoveron tuottoon vuonna 2011.

Veronkorotus ei yksin selitä automyynnin notkahdusta

30 000 euron arvoisen auton ostajalle veronkorotus merkitsee autoalan laskelmien mukaan vajaan tuhannen euron lovea kukkaroon.

Pahiten korotus rassasi kalleimpien, yli 90 000 euron hintaisten autojen myyntiä. Vuosi ennen korotusta niitä myytiin noin 1 400 kappaletta, mistä verotuloja saatiin 60 miljoonaa euroa. Vuosi korotuksen jälkeen kalleimpien autojen myynti oli tipahtanut alle neljän sadan ja verotuloja niistä tuli enää 16 miljoonaa euroa.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio myöntää, että veronkorotuksen lisäksi autojen myynnin vähenemiseen on vaikuttanut myös kehno taloustilanne.

– Sataprosenttisesti verotulojen alenemaa ei voida pistää pelkästään autoveron korotuksen piikkiin. Vuoden 2012 aikana arvioimme, että noin puolet myynnin alenemasta tuli autoveron korotuksesta ja toinen puoli heikentyneestä taloustilanteesta, sanoo Kallio.

Verotulojen menetyksen lisäksi verouudistus epäonnistui myös toisessa tavoitteessa. Isopäästöisiä autoja raskaammin kohtelevan verotuksen piti ohjata vähäpäästöisempiin autoihin. Uusien autojen päästömäärät ovatkin lähteneet keskimäärin pienenemään, kun pienempien autojen suosio on kasvanut. Nykyisillä myyntimäärillä autokanta kuitenkin uudistuu hitaasti ja suomalaiset ajavat edelleen vanhoilla suuripäästöisillä autoilla.

– Kun autoja myydään vähemmän, niin autokannan uudistuminen hidastuu, jolloin myös autokannan päästöjen alenemiskehitys hidastuu, Kallio toteaa.

Vuotuinen automyynti on jämähtänyt vajaaseen 110 000 autoon. Autoalan mukaan autokannan uusiutuminen vaatisi vähintään 150 000 auton myyntiä vuosittain.