Korvikekoodi kieltää äidinmaidonkorvikkeen tuputuksen

Tiesitkö, että äidinmaidonkorvikepakkauksissa ei saa olla kuvia, jotka voivat lisätä valmisteen käyttöä? Mainonta ei saa antaa mielikuvaa, että pulloruokinta olisi yhtä hyvä tai parempi vaihtoehto kuin rintaruokinta.

Kotimaa
Tuttipullo
Marja Flick-Buijs

Äidinmaidonkorvikkeiden myynti ja mainonta on Suomessa varsin säänneltyä. Kansainvälinen markkinointikoodi eli WHO-koodi tähtää lasten turvallisen ja riittävän ravitsemuksen turvaamiseen. Se myös edistää rintaruokintaa.

Lain mukaan äidinmaidonkorvikkeen mainonta ei saa antaa mielikuvaa tai luoda uskomusta, että pulloruokinta olisi yhtä hyvä tai parempi asia kuin rintaruokinta.

Pakkauksissa ei saa käyttää esimerkiksi ilmaisuja luonnollisen kaltainen tai äidinmaidon kaltainen. Myös imeväisten kuvat ja sellaiset tekstit on kielletty, jotka voivat ihannoida valmisteen käyttöä. Valmisteen tunnistamista helpottavat kuvat ja kuvitetut valmistusohjeet ovat kuitenkin sallittuja.

Korviketta ei saa mainostaa

Rintaruokinnan tärkeys korostuu entisestään äidinmaidonkorvikkeita valmistavien yritysten nettisivuilla. Sivulle tullessa eteen pomppaa ikkuna, jossa lukijalle painotetaan äidinmaidon olevan parasta ravintoa imeväiselle. Tämä voi tuntua hurjalta niistä, jotka eivät syystä tai toisesta pysty imettämään.

Kaupassa tunnetaan korvikkeisiin liittyvä lainsäädäntö. Äidinmaidonkorvikkeet sijaitsevat marketeissa usein lähellä lastenruokia.

- Tarkoitus on, että lapsi saa parhaimman mahdollisen ruoan, mikäli se on mahdollista, oman äidin maidosta. Korvikkeiden esille tuomista pyritään välttämään, sanoo K-Supermarket Lauritsalan kauppias Taina Tujula.

Tujula kertoo, että äidinmaidonkorvikkeita ei saa lain mukaan myydä alennuksella tai mainostaa esimerkiksi tarjouslehtisissä.

- Ei lehtimainoksissa eikä edes kaupan sisällä. Eikä niitä voi laittaa esille niin, että ne olisivat omana ryhmänään jossain ja siellä olisi tarjouslappu.

Kauppias perehdyttää uudet työntekijät myös korvikemaailmaan.

- On ohjeistettu henkilökuntaa, ettemme suosittele mitään tiettyä merkkiä, koska meistä kukaan ei voi tietää, mikä kyseisen äidin vauvalle on paras vaihtoehto.

Korvikkeita saa lain mukaan mainostaa vain ammattihenkilöstölle tarkoitetuissa lastenhoidon erikoisjulkaisuissa ja tieteellisissä julkaisuissa. Mainokset saavat sisältää vain tieteellistä ja tosiasioihin perustuvaa tietoa.