Erikoislääkäri toppuuttelee: Kaikkien ei kannata hurahtaa uusiin liikuntamuotoihin

Tänä syksynä kuntosaleilla intoillaan lyhytkestoisesta tehotreenistä. Liikuntalääketieteen erikoislääkärin mukaan harjoittelun vaikutuksesta terveyteen tiedetään kuitenkin vielä liian vähän.

terveys
Nainen kuntosalin juoksumatolla.
Yle

Tämän syksyn liikuntatrendi, lyhytkestoinen tehotreeni ei liikuntalääketieteen erikoislääkärin Kai Savosen mukaan sovi kaikille. Muutaman minuutin korkeasykkeisellä treenillä pyritään saamaan samat terveyshyödyt kuin pitempikestoisella, mutta matalatehoisemmalla treenillä. Harjoittelu on saanut suosiota, koska ajanpuute on monille suurin liikuntaa rajoittava tekijä.

Korkeaintensiteettisen harjoittelun terveysvaikutuksista tiedetään kuitenkin Savosen mukaan liian vähän.

- Terveydellisistä näkökohdista tarvitaan paljon, paljon lisää tutkimustietoa. Esimerkiksi valtimotautipotilaille, varsinkin niille, joilla on piilevä sepelvaltimotauti, sairaan sydämen kuormittaminen äkillisesti liian kovalla teholla voi sisältää potentiaalisia terveydellisiä riskejä.

Kaikkien ei kannatakaan Savosen mielestä hurahtaa joka vuosi kuntoliikuntamarkkinoille tuleviin uusiin liikuntamuotoihin.

- Perusterve, aktiivista elämää viettänyt voi kokeilla ennakkoluulottomasti uusia lajeja. Sen sijaan ikääntyneille ihmisille, niille, joilla on perussairaus tai runsaasti valtimotautien vaaratekijöitä, pitäytyminen vanhoissa hyväksi havaituissa liikuntamuodoissa on parempi vaihtoehto.

Älä unohda lepoa

Syksyllä kuntosalit täyttyvät liikkujista, mutta osalta into hiipuu nopeasti. Varkauden fysiokeskuksessa työskentelevän henkilökohtaisen ohjaajan ja fysioterapeutin Janne Pölläsen mukaan syy voi löytyä ylikunnosta.

Ikääntyneille ihmisille, niille, joilla on perussairaus tai runsaasti valtimotautien vaaratekijöitä, pitäytyminen vanhoissa hyväksi havaituissa liikuntamuodoissa on parempi vaihtoehto.

Kai Savonen

- Voi olla, että on tehty liian paljon liian lyhyessä ajassa eli ajauduttu ylikuntoon. Monta kertaa, kun aloitetaan liikunta, meitä personal trainereita ja fysioterapeutteja tarvittaisiin ikään kuin käsijarruksi, ettei lepo unohtuisi treenien välistä.

Liikuntaharrastus voi tyssätä myös loukkaantumiseen. Sen vuoksi personal trainer kartoittaa paitsi asiakkaan kunnon myös loukkaantumisherkkyyden.

- Harrastus jää, kun todetaan, että selkä tai polvi kipeytyy. Me haluamme löytää asiakkaasta sen heikon lenkin ja antaa siihen täsmäohjeita.

Tutkimuksissa on havaittu, että geenit vaikuttavat liikuntaintoon. Kai Savosen mukaan aiheesta tiedetään vielä kovin vähän, mutta eläinkokeissa saaduista tuloksista voi saada viitteitä myös ihmisten käyttäytymiseen.

- Eläinkokeissa osa rotista juoksee toisia rottia mieluummin juoksupyörällä ja näiden eläinten väliltä löytyy eroja tietyillä aivoalueilla, jotka liittyvät palkitsevuuden kokemiseen. Tästä voi vetää epäsuoria johtopäätöksiä myös ihmisiin. Toiset saavat perimänsä myötä ehkä enemmän tyydytystä liikunnasta kuin toiset.