Poliitikot suopeina uusille nopeusrajoituksille – moottoriteille 110–130, maanteille 90 km/h

Nopeusrajoituksien uudistaminen saa laajaa kannatusta eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Yle Uutiset kysyi, pitäisikö moottoriteillä saada hyvissä olosuhteissa ajaa 130 ja talvella 110 sekä vähän liikennöidyillä maanteillä 90 kilometriä tunnissa. – Asia on nyt kypsä, vastattiin kyselyssä.

Kotimaa
Vaihtuvan nopeusrajoituksen kyltti moottoritien varressa.
Yle

Yle Uutisten sähköpostikyselyyn vastasi 13 valiokunnan 17 jäsenestä. Heistä kymmenen oli nopeusrajoitusmuutoksien puolella, kolme vastaan. Vastustajista yksi perustelee asiaa kustannussyillä, toinen tieverkon huonolla kunnolla. Kolmatta huolettaa liikennekuri.

Nopeuksien etäohjauksen ja muuttuvien nopeusrajoitustaulujen kustannukset arveluttavat tosin muitakin vastaajia.

Perussuomalaisten Reijo Tossavaisen mielestä nykyiset rajoitukset ovat liian kaavamaisia, eivätkä ota olosuhteita huomioon.

– Olen asian puolesta puhunut ja odottanut sopivaa hetkeä. Näyttää siltä, että asia on nyt kypsä, Tossavainen toteaa.

Kokoomuksen Jukka Kopra kirjoittaa myös kannattavansa esitettyjä muutoksia. Keskustan Ari Torniaisen mukaan esitettyjä parittomia nopeuksia voisi teiden kunnon salliessa kokeilla Ruotsin mallin mukaisina.

Perussuomalaisten Osmo Kokko, Ari Jalonen sekä kokoomuksen Markku Eestilä ja Janne Sankelo ovat myös muutoksien kannalla.

*Liioitellun alhaiset rajoitukset hyville autoille *

Keskustan Mikko Alatalo on suorastaan turhautunut "köröttelemään" maaliskuisilla Tampere–Helsinki-moottoritien talvinopeuksilla.

– Kun ajaa turvallisella autolla, nykyiset nopeusrajoitukset ovat jossain paikoin liioitellun alhaisia, Alatalo kirjoittaa.

Myös liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen Kalle Jokinen kannattaa asiaa, mutta ei usko muuttuviin nopeusrajoituksiin riittävän rahaa. Asfaltin pitää Jokisen mukaan mennä tekniikan edelle rahanjaossa.

– Joillakin tieosuuksilla voitaisiin korottaa nopeuksia parittomiksi kiinteilläkin rajoitusmerkeillä, kun asetetaan uusia merkkejä tai uusitaan vanhoja, kirjoittaa Jokinen.

SDP:n Suna Kymäläinen on valiokuntalaisista vähiten kiinnostunut aiheesta, mutta kirjoittaa kuitenkin, ettei vastusta ajatusta liikenneturvallisuuden salliessa hyväkuntoisilla tieosuuksilla.

Älyliikenteelle kyllä, nopeusrajoitusmuutoksille ei

Keskustan Mirja Vehkaperä haluaa lisää sää- ja muut olosuhteet huomioivaa älyliikennettä muuttuvine nopeusnäyttöineen, mutta ei halua puututtavan nopeusrajoituksiin.

– Ajokulttuurimme ei mahdollista erityisen suuria muutoksia nykyisiin ajonopeusrajoituksiin, Vehkaperä perustelee kantaansa..

SDP:n Merja Kuusisto tyrmää asian kustannuksiin vedoten. Rahaa tällaiseen ei hänen mukaansa ole.

– Määrärahat eivät riitä edes nykyisen liikenteen sujuvuutta parantaviin toimenpiteisiin, esimerkiksi liikenneympyröiden laajentamiseen ja parantamiseen, Kuusisto toteaa.

Vasemmistoliiton Eila Tiainen hylkää myös nopeusrajoitusten uusimisen. Suomen tieverkko ei Tiaisen mukaan ole siinä kunnossa, että nykyisiä kattonopeuksia voisi muuttaa.

– Muuttuvat nopeusnäytöt olisivat ihan kivat, mutta miksi pitäisi rajoituksia muuttaa, Tiainen kysyy vastauksessaan.