Lapin kansanedustajat haluavat EU- rakennerahaa kalateihin

Lapin kansanedustajat eivät ymmärrä Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreita suunnitelmia, joiden mukaan EU-rakennerahastovaroja ei saa käyttää laajakaista- ja kalatiehankkeisiin. Kansanedustajien mukaan suunnitelma vie toteutuessaan pohjaa Lapin tärkeimpien yksittäisten hankkeiden rahoitukselta. Lapin kansanedustajat aikovat kaikin keinoin estää suunnitelman toteutumisen.

kansanedustajat
Ely-keskuksen kalatalousosaston väkeä seisoskelee Isohaaran uuden kalatien sulutusaltaan katolla. Taustalla Kemijoki.
Antti Heikinmatti / Yle

Lapin kansanedustajat olivat koolla Kolarin Lappeassa, jossa keskusteltiin lohen merkityksestä Lapin matkailulle ja muille elinkeinoille. Matkailijoiden tiedetään jättävän alueelle noin 500 euroa viikossa vieraillesssaan Tornoijoella. Kemijoella ei tällaistä kertymää kalastusmatkailussa ole, mutta ei ole lohtakaan.

Lapin kansanedustajat olivat yksimielisiä siitä, että lohi tulee palauttaa koko Kemijoen vesistöön. Samoin he olivat yksimielisiä, että paras tapa tehdä se on rakentaa toimivat kalatiet Kemijoen kaikkiin voimalaitoksiin. He eivät näe mitään estettä käyttää tarkoitukseen EU-rahaa.

- Lohen palauttaminen Kemijoen vesistöön on sen mittaluokan asia, että valtion on otettava se tosissaan. Jos oli varaa laittaa joki kiinni lohelta, pitäisi myös olla varaa avata se myös lohelle, kansanedustaja Markus Mustajärvi sanoo. Hänen mielestään kyseessä on arvo sinänsä ja kansallisella tasolla erittäin merkittävä asia.

TEM:n linjaus EU-rakennerahastojen käytöstä on Mustajärven mielestä Lapille kestämätön.

- Nyt virkamiehet piiloutuvat EU:n selän taakse aivan turhaan, mutta näinhän Suomessa on usein käynyt. Nyt pitäisi kaikin keinoin hakea mahdollisuuksia, että näitä varoja voitaisiin käyttää kalateihin, Mustajärvi valittelee.

Velvoiteistutuksista velvoitekalateihin

Heikki Autto esittää kalateiden lisäksi myös siirtoistutuksien käyttöönottamista. Autton mielestä lohet pitää kotouttaa omaan kotijokeen, jolloin ne palaavat paremmin kalateitä pitkin takaisin.

Kalateiden rahoitukseen Autto esittää mallia, jossa velvoiteistutuksiin käytettäviä varoja voitaisiin käyttää myös kalateiden rahoittamiseen.

- Nythän voimayhtiöt maksavat istutukset, ja samalla rahalla saataisiin parempia tuloksia käyttämällä se kalateiden rakentamiseen, kansanediustaja Heikki Autto sanoo. Toisaalta EU- rakennerahaston varojen käyttäminen muun muassa kalateihin olisi Autton mielestä mitä parhainta talouden rakennepolitiikkaa.

Rautalankaa etelän kansanedustajille

Kansanedustaja Eeva-Maria Maijala ihmettelee etelän kansanedustajien tietämättömyyttä Lapin olosuhteista ja asioista. Hänen mukaansa Lapin kansanedustajilta menee suuri osa ajasta vääntää rautalangasta asoita eri valiokunnissa.

- Meidän ei auta kuin kertoa ja kertoa ja kertoa sekä toivoa, että asiat joskus menisivät perille, Maijala kertoo.

Työ- ja elinkeinoministeriön linjaus, joka on ihan kotikutoinen, on Maijalan mielestä käsittämätön. Suomen tulevaisuuden mahdollisuudet ovat juuri Lapissa. Näin Maijala muistelee työministeri Ihalaisenkin suitsuttaneen.

Keskustan kansanedustajat Markus Lohi ja Simo Rundgren ovat sitä mieltä, että kalateiden rahoitus Kemijoen vesistöön onnistuu, mikäli EU-varoja ei voi käyttää.

- Kyllä se onnistuu vaikka sitten valtion rahoilla, jos vain tahtoa on. Silloin kun Kemijoki valjastettiin, ei huomattu laittaa solpimukseen pykälää, jossa edunsaaja eli voimayhtiö olisi velvoitettu korvaamaan kalateiden rakentaminen. Nyt on myöhäistä, joudumme yhteisvastuullisesti rahoittamaan hankkeen, Rundgren ja Lohi kertovat.

- Mikäli TEM:n suunnitelmat toteutuvat, valtiolta on löydyttävä rahaa kalateihin. Kysymyksessä on yksi Lapin kannalta tärkeimmistä satsauksista lähitulevaisuudessa, kansanedustaja Hanna Mäntylä sanoo.

Johanna Ojala-Niemelä kutsuu myös kuntia mukaan talkoisiin. Euroopan Unionin uusi rahoituskausi alkaa vuonna 2014.