Raiteille lisää miellyttäviä lähijunia

Uudet junat yleistyvät hitaasti kalliin hinnan takia ja siksi, että varsinkin rantaradan vanhat juna-asemat eivät vielä sovellu matalien ja leveiden junien pysäkeiksi.

Kotimaa
kiitävä juna
Yle

HSL tuo raiteille lisää matalalattiajunia vuoden loppuun mennessä.

Tavoitteena on jo syksyn aikana liikennöidä Helsingistä Vantaankoskelle kulkeva M-juna kokonaan matalalattiajunilla. Lisäksi pelkästään vanhoilla junilla liikennöidylle E-linjalle tuodaan uusia junia.

- Lisätään uusia junia ensin ruuhka-aikoina, ja myöhemmin sitten myös päiväsaikaan, kertoo Helsingin seudun liikenteen sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo.

Matalalattiajunat ovat miellyttäviä, mutta kalliita. Päivittäin lähijunaliikennettä pyörittää reilu 70 junaa. HSL:n tavoitteena on, että vuoteen 2016 mennessä niistä jo 40 olisi uusia, matalalattiaisia junia. Investoinnissa puhutaan kuitenkin suurista summista, yli kahdesta sadasta miljoonasta eurosta.

Kohta myös rantaradalle?

Paikallisliikennettä Helsingistä Kirkkonummella ja Karjaalla varjostaa se, että useat pienet asemat ovat remontin tarpeessa. Vanhat asemat eivät sellaisenaan sovi uusien junien pysäkeiksi.

HSL:n Sinisalo ei osaa arvioida, milloin rantaradallekin saataisiin pelkästään uusia junia. Asemien kunnostus on kuntien vastuulla, hän muistuttaa.

Matkustajat mieluummin uuteen junaan

Junamatkustajat ovat ottaneet uudet junat ilolla vastaan. Sinisalo kertoo, että asiakaspalautteessa junista puhutaan pelkkää hyvää.

- Matkustajien kannalta ne ovat kyllä huomattavasti mukavampia ja helpompia käyttää, siellä on väljää ja sisääntulo on sujuvaa, on ilmastointi, Sinisalo luettelee.

Lisäksi junien kyyti on tasaisempaa, ja kyytiin mahtuu helpommin vaikka pyörällä ja lastenvaunujen kanssa.