1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Automatisoidut metrot raiteille – kuljettaja vielä puikoissa

Helsingin metroraiteilla kulkee keskiviikosta eteenpäin kolme automatisoitua junaa, jotka kulkevat yhä vanhaan malliin kuljettajan käskystä.

Kotimaan uutiset
automaattimetro, metro, kuljettaja, hkl
Yle/Jere Valkonen

HKL ja Siemens saivat vihdoin keskiviikkona ensimmäiset kolme automatisoitua metroa raiteille päivittäisliikenteen sekaan. Automaattiohjausta ei kuitenkaan ole vielä otettu käyttöön, ja junaa kuljettaa yhä tietokoneen sijaan ihminen.

- Tässä vaiheessa ei testata yhtään mitään. Nämä kolme ensimmäistä junayksikköä on nyt automatisoitu, mutta ne on palautettu liikenteeseen aivan manuaaliseen moodiin kuten muutkin junat, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta.

Myöhemmin syksyllä automaattiohjauksen tarkkuutta testataan vielä Helsingin raiteilla. Testiajot suoritetaan öisin, kertoo Siemens Osakeyhtiön liikennelogistiikan divisioonan johtaja Juha Lehtonen.

- Ensin lähdetään niinkin hurjaan vauhtiin kuin 10 kilometriä tunnissa, ja sitten siitä pikkuhiljaa nostetaan.

Automatisoitua junaa ei tunnista

Yhteensä on tehty noin yhdeksän tuhatta kytkentää per juna

Juha Lehtonen

Tarkkasilmäisimmänkin metromatkustajan on vaikea tietää, matkustaako uudistetussa vaunussa. Automatisoitujen junien oviin on ilmestynyt pieni merkkivalo, joka ei kuitenkaan vielä pala. Kun metroasemille tulevat automaattiset ovet, tulee valo toimimaan niiden kanssa yhteistyössä merkiten joko punaisella tai vihreällä ovien liikettä.

- Aika mahdoton on matkustajan tunnistaa automaattimetroa, naurahtaa Matti Lahdenranta.

Lisäksi hätäpuhelin on hieman eri näköinen, mutta sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä automatisoinnin kanssa. Havaittava ero on se, että metroraiteille on ilmestynyt pieniä harmaan keltaisia laatikoita, jotka ovat automaattimetron ohjaustunnisteita, kertoo Siemensin Juha Lehtonen.

- Junassa sinällään on tehty paljon muutoksia, on kilometritolkulla kaapelointia. Samoin junan etuosassa on kuljettajankopissa automaatiokaapit ja takaosassa erilaisia kytkentöjä automaation ja vanhan järjestelmän välillä. Yhteensä on tehty noin yhdeksän tuhatta kytkentää per juna.

Metro ilman kuljettajaa vuonna 2016

Automatisoitujen junien tuotanto venyi ja venyi, sillä Siemens joutui luomaan prototyyppiä. Nyt loputkin HKL:n junat automatisoidaan pikkuhiljaa massatuotannolla. Kaikkien junien pitäisi olla automaattivalmiita syksyllä 2015, mutta niiden ohjaus toimisi tuolloin vielä manuaalisesti.

Tässä vaiheessa ei testata yhtään mitään.

Matti Lahdenranta

Vuonna 2016, kun Länsimetro avataan, pitäisi jokaisen metron kulkea raiteilla ilman kuljettajaa. Matti Lahdenranta ja Juha Lehtonen vakuuttavat, että automaattisesti etenevän junan kyytiin uskaltaa nousta.

- Itse olen ollut niin monen automaattimetron kyydissä, esimerkiksi Pariisissa, ja olen ollut täälläkin testatun junan kyydissä, että ei pelota. Kyllä sen kyytiin uskaltaa, Lehtonen hymyilee.

Automaattimetron eduiksi lasketaan esimerkiksi se, että vuoroväliä saadaan pienennettyä. Lahdenranta arvioi, että parhaimmillaan vuoroväli voi Helsingin metroissa olla tulevaisuudessa kaksi minuuttia.

Lue seuraavaksi