Karhut tuovat ison tukun rahaa Kuhmoon

Suurpetojen kuvaus ja tarkkailu tuo Kuhmoon satojen tuhansien eurojen matkailutulot. Tänä vuonna kuhmolaisten suurpetomatkailuyritysten tulo on noin 700 000 euroa, kertoo yrittäjä Lassi Rautiainen.

Kotimaa
Karhu seisoo paikoillaan ja katselee eteenpäin metsän reunalla.
Sini Salmirinne / Yle

Rautiaisen mukaan luvussa ovat mukana majoitus, piilokojut, ruokailut, opastus, kuljetukset, autovuokrat ja asiakkaiden ostokset. Matkailutulosta yli 90 prosenttia on kolmen suurimman yrityksen eli Articmedian, Wild Brown Bearin ja Boreal Wildlifen liikevaihtoa.

Kuhmossa käy petojen katselijoita ja kuvaajia yli 30 maasta. Asiakkaista ulkomaalaisia on noin 70 prosenttia.

Suurpetomatkailun kesäsesonki ajoittuu huhti-lokakuuhun, jolloin karhut ovat hereillä. Myös karhustusaika on Rautiaisen mukaan merkittävää aikaa petojen tarkkailussa ja kuvauksessa. Syksyn lajeja ovat karhu, susi, ahma, maakotka, merikotka, muut petolinnut ja korppi.

- Syksyn erityispiirre on se, että nisäkkäät tulevat jo illalla ennen pimeää ruokailemaan.

Rautiaisen mukaan myös talvi on kiinnostava, mutta petomatkailulle vaikeaa aikaa. Karhujen mennessä talviunille marraskuun alkuun mennessä, jäljelle jäävät susi, ahma, merikotka, maakotka ja paikkalinnut.

- Talvella matkailuyritysten on tiivistettävä yhteistyötä. Petojen lisäksi hyviä tuotteita Kuhmossa ovat muun muassa lumikenkäily, hiihto, pilkintä, koskiuinti, huskyt, maisema ja hiljaisuus. Luontokuvauksessa mielenkiintoisia ovat muun muassa eläinten jäljet ja revontulet, kertoo Rautiainen.

Maa- ja metsätalousministeriö ja Kuhmon kaupunki järjestävät torstaina Kuhmossa seminaarin suurpetojen haaskakuvauksesta. Haaskaseminaarissa kuullaan viranomaisten, metsästäjien, yrittäjien, kansalaisten ja luonnonsuojelijoiden näkemyksiä.