1. yle.fi
  2. Uutiset

Automatisoitujen metrojunien ensimmäinen ajopäivä päättyi epäonnisesti

Turvallisuushälytys pakotti HKL:n vetämään kolme automatisoitua metrojunaa pois liikenteestä heti aamupäivästä. Automatisointitöiden vuoksi pitkään seisoneesta junayksiköstä petti ilmastointi.

liikenne
metro, automaattimetro, metroasema, asema
Jere Valkonen / Yle

Ensimmäiset automatisoidut metrojunat saatiin Helsingissä raiteille keskiviikkoaamuna – vielä tosin kuljettajan ohjaamina. Ne eivät ehtineet olla ajossa kuin muutaman tunnin ennen ongelmien ilmaantumista.

- Aamupäivä sujui hyvin, mutta sitten kuljettajan ohjaamosta meni ilmastointi rikki. Tämä haluttiin korjata vaihtamalla junayksiköiden järjestystä. Kun juna paloiteltiin ja yhdisteltiin uudelleen, tuli hälytys, että kaikki ei ole aivan kunnossa, selittää HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta.

Junat päätettiin vetää kokonaan pois liikenteestä turvallisuuden vuoksi. Ongelman syytä selvitellään parhaillaan. Lahdenrannan mukaan se ei kuitenkaan liity suoraan automatisointiin.

Kun juna paloiteltiin ja yhdisteltiin uudelleen, tuli hälytys, että kaikki ei ole aivan kunnossa.

Matti Lahdenranta

"Kyseessä lastentauti"

Sen sijaan vaikeuksia voi aiheuttaa se, että junat viettivät automatisoinnista vastaavan Siemensin huomassa huomattavasti odotettua kauemmin.

- Tällainen on tietyllä tavalla lastentautia. Kun junat ovat seisoneet parhaimmillaan nyt kolme vuotta, niin voi tulla ongelmaa, joka ei varsinaisesti liity automaatioon, vaan johonkin ihan muuhun, kuten tässä tapauksessa ilmastointiin, Lahdenranta toteaa.

Takaisin liikenteeseen kaikki kolme yksikköä pyritään samaan ylihuomenna perjantaina.

Lue seuraavaksi