Kivitonni kulkee samalla hinnalla Kiinaan ja Jyväskylään

Suomessa ja Euroopan sisällä autorahdit ovat niin kalliita, että lappeenrantalainen kivi kannattaa kuljettaa laivalla Kiinaan saakka.

Kotimaa

Etelä-Karjalassa Lappeenrannan Ylämaalla graniittia louhiva Ylämaa Group vie paljon raakakiveä Kiinaan. Kivi on hyvälaatuista, joten sitä käytetään Kiinassa esimerkiksi pankkien ja ostoskeskusten rakentamisessa.

Kiinasta tuodaan puolestaan Eurooppaan huonompilaatuista kiveä, joka menee muun muassa katukivetyksiin, sanoo Ylämaa Groupin toimitusjohtaja Jouni Okko.

- Järjestely on hyvä, koska Kiinasta tuodaan kiveä Eurooppaan ja tyhjiä kontteja ei kannata kuljettaa. Olemme saaneet kilpailukykyiset rahtihinnat omalle kivellemme Kiinaan, sanoo Okko.

Merirahti on Okon mukaan halpa. Suomessa ja Euroopan sisäisessä liikenteessä rahtimaksut ovat kovat.

- Kun me siirrämme kiven Kotkasta Kiinan Xiameniin toiselle puolelle maapalloa, niin samalla hinnalla rekka kuljettaa kiven Lappeenrannasta suunnilleen Jyväskylän korkeudelle, Okko kertoo.

Kiviala etsii edullisinta jalostuspaikkaa

Kiviala on Ylämaa Groupin toimitusjohtaja Jouni Okon mukaan edelläkävijä. 1980 ja -90-luvuilla kiveä vietiin Etelä-Eurooppaan.

- Kiveä kuljetettiin sinne jalostettavaksi. Se oli kustannustasoltaan halvempi kuin Keski- tai Pohjois-Eurooppa. Nyt kustannustaso on siellä liian korkea ja halvempia vaihtoehtoja etsitään, sanoo Okko.

Hänen mukaansa ennen kaikkea Kiina on tullut vahvaksi peluriksi mukaan.

- Vaikka Kiina on kommunistinen maa, siellä markkinatalous kuitenkin toimii määrätyllä tavalla.

Graniittia käytetään Suomessa esimerkiksi keittiötasoissa.

- Keittiötasojen laatukriteerit ovat kovat. Sen tyyppinen tavara pitää edelleen tehdä Suomessa, toteaa Okko.