Koira päihittää anopin perheenjäsenenä

Koira on monelle lemmikinomistajalle jopa merkityksellisempi perheenjäsen kuin anoppi. Tutkijoiden mukaan eläinten inhimillistäminen yleistyy myös Suomessa nopeasti.

Kotimaa
Marja Soinisella on shetlanninlammaskoiria.
Pertti Huotari / Yle

Koiraa pidetään usein ihmisen parhaana ystävänä. Sellaisia ovat myös kuopiolaisen Marja Soinisen lenkkikavereina toimivat shetlanninlammaskoirat.

- Koira on erittäin rentouttava kaveri. Kun lähden niiden kanssa lenkille, unohtuvat kaikki työkiireet, kertoo Soininen ja hyväilee neljää shelttiä.

- Nämä ovat minulle erittäin rakkaita perheenjäseniä.

Osalle meistä eläin on kuitenkin paljon enemmän. Koirien saatetaan esimerkiksi ajatella tuntevan ja ajattelevan kuin ihminen, jolloin sitä myös kohdellaan sen mukaisesti. Eläimille lähetetään syntymäpäiväkortteja ja niiden kuoltua niille laaditaan muistokirjoituksia.

Kyseessä on ideaali, jota haetaan myös ihmisistä, mutta jota toiselta ihmiseltä ei koskaan saada.

Leena Koski

Ilmiö on tuttu Itä-Suomen yliopiston sosiologian professorille Leena Koskelle, joka on mukana suomalaisen koirakulttuurin tutkimushankkeessa.

- Jos koiraa kohdellaan kuin lasta, voi seurauksena olla ongelmia koiran suhteessa sekä sen omistajaan että toisiin koiriin ja ihmisiin, hän muistuttaa.

Kosken mukaan koiran kautta voidaan toisaalta saada selville asioita, joita yhteiskunnassa ei ehkä muuten havaittaisi.

- Koira antaa tietyllä tavalla ihmisille vastavuoroisuutta. Kyseessä on ideaali, jota haetaan myös ihmisistä, mutta jota toiselta ihmiseltä ei koskaan saada.

Uskontotieteilijät: Eläimellä muutakin kuin välinearvoa

Itä-Suomen yliopistossa ihmisen ja eläimen suhdetta pohtivat yhteiskuntatieteilijöiden ohella myös uskontotieteilijät. Kehitteillä on ns. eläinteologia, jossa eläimellä nähdään muutakin kuin vain välinearvoa.

Tukea tähän löytyy mm. Vanhasta testamentista, jonka vanhan, vuonna 1933 hyväksytyn suomennoksen mukaan myös eläimillä on "elävä henki" (1. Moos. 1:30). Termillä on kristillisessä teologiassa perinteisesti tarkoitettu sielua.

Entä onko myös eläin Jumalan kuva?

- Eläimellä ja ihmisellä on ihan sama perusta, muotoilee Itä-Suomen yliopiston dosentti Teuvo Laitila.

- Jos ajatellaan, että ihminen on Jumalan kuva, niin siinä mielessä myös eläin on Jumalan kuva.

Raamatusta löytyy myös mielenkiintoinen eläinten ja ihmisen – tai ainakin naisen – välistä suhdetta käsittelevä kohta. Vanhan testamentin kahdesta luomiskertomuksesta jälkimmäisessä eli ns. jahvistisessa kertomuksessa (1. Moos. 2:18-23) kerrotaan näet siitä, miten Jumala loi ihmiselle (miehelle) kumppaniksi ensin eläimet, ja vasta niiden jälkeen naisen.

Samanlaiseen arvojärjestykseen voi törmätä vielä nykyisinkin, sillä esimerkiksi koiraa pidetään joskus merkityksellisempänä perheenjäsenenä kuin anoppia.

- Koira ei puutu sinun elämääsi eikä arvioi sinua, ei hyvässä eikä pahassa, tulkitsee professori Koski.

- Koira ottaa ihmisen ja elämän sellaisena kuin se on.

Viestejä hautausmaalla 

Pieneläinhautausmailla eläinten inhimillistäminen näkyy konkreettisesti. Kuolleille lemmikeille on pystytetty mitä kauneimpia ja koskettavimpia muistomerkkejä, joiden tekstit ja kuvat kertovat eläimen ja ihmisen yhdessä kuljetusta matkasta.

Muistomerkkien joukossa on kuitenkin myös kristinuskon symboleja, ristejä, mikä ei kaikkia miellytä.

Uskontotieteilijä Teuvo Laitila tuntee ilmiön, mutta antaa sille synninpäästön.

- En pitäisi pahana, jos tätä samaa arvostavaa tapaa, jolla lemmikkieläimiä haudataan, tehtäisiin myös muualla.