1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuusisen satama kaipaa lisää parkkipaikkoja ja yrityksiä

Kotkan saaristoliikenteen siirtyminen Sapokasta Kuusiseen tuo paineita kehittää satamaa. Kehittämisyhtiö Cursor yrittää löytää rahoitusta esimerkiksi parkkipaikkojen ja matkailuyritysten saamiseksi Kuusiseen.

satamat
Kuusisen pienvenesatama
Mirjam Tahkokorpi / Yle

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor yrittää löytää rahaa Kotkan Kuusisen sataman kehittämiseen. Cursorin ohjelmapäällikön Jarpo Vesalan mukaan tavoiteltu summa on 300 000 – 500 000 euroa.

Vesalan mukaan saaristoliikenteen siirtyminen Kuusiseen tuo paineita kehittää satamaa. Kotkan saaristoliikenne siirtyi Sapokasta Kuusiseen elokuussa, minkä takia satamaan kaivataan esimerkiksi lisää parkkipaikkoja ja matkailuyrityksiä.

– Kuusinen on optimaalinen paikka kaikkiin mereen liittyvään toimintaan. Pitää miettiä, mitä toimintaa satamassa voisi olla. Esimerkiksi ammattikalastajat kuuluvat tämän tyyppiseen satamaan, Vesala sanoo.

Ideoita saaristolaisilta

Suunnitelmat liittyvät puolustusvoimien vetäytymiseen Rankista ja Kirkonmaalta, jonne armeija on liikennöinyt Kuusisen satamasta. Esimerkiksi saaristoliikenteen kaipaamia parkkipaikkoja voitaisiin saada lisää puolustusvoimilta vapautuvalta alueelta.

Vesalan mukaan suunnitelmien toteutuminen kuitenkin riippuu tontin omistavan Senaattikiinteistöjen kanssa käytävistä neuvotteluista.

– Senaattikiinteistöt viime kädessä päättää siitä, mitä toimintoja tällä hetkellä puolustusvoimien käytössä olevalle alueelle tulee, Vesala kertoo.

Vesala vierailee perjantaina Kuusisessa saaristolaisten edustajien kanssa.

– Kun nähdään, miten asiat on parasta ratkaista, nähdään myös, paljonko rahaa tarvitaan, Vesala sanoo.

Vesala kertoo, että saarelaisten kanssa mietitään yhdessä muun muassa vuodenvaihteessa aloittavan uuden valtion omistaman yhtiön yhteysaluksen lähtöpaikkaa. Uusi yhteysalus on sen verran iso, että se tuskin mahtuu m/s Nordic Eiderin nykyisin käyttämään laituriin.

Rahat tiukilla kaikilla

Vesala kertoo, että neuvottelut rahoituksesta ovat vielä kesken. Hänen mukaansa mahdollisia rahoituksen lähteitä olisivat EU, valtio, kaupunki, Cursor ja alueen yritykset.

– Tavoiteltu 500 000 euroa olisi unelmasumma. Jos summa jää alle 300 000:n, niin sillä ei oikein saa mitään aikaiseksi, Vesala sanoo.

Vesala ei usko, että kalakauppiaat, kalastajat ja Meripelastusyhdistys pystyvät kovin suurilla summilla osallistumaan kehittämiseen. EU:n rahoituskausi vaihtuu vuodenvaihteessa. Vesalan mukaan tämä voi aiheuttaa kitkaa EU-rahoituksen saamisessa. Hän arvelee, että rahaa voi olla mahdollista saada vasta keväällä.

– Cursor voisi kuitenkin käynnistää hankkeen jo aikaisemmin ottamalla riskin ja maksamalla hanketta omasta pussistaan, jos rahoituksesta saadaan jonkinlainen varmuus, Vesala sanoo.

Vesala painottaa, että mitään päätöksiä tästä ei kuitenkaan ole Cursorissa tehty.

– Paine on kova. Raha on kuitenkin kaikilla vähissä. Nyt yritetään löytää sellainen kompromissi, joka tukisi sataman palveluja ja matkailua, Vesala sanoo.

Lue seuraavaksi