1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. internet

Seikkailu-urheilijoiden puskaradio syntyy blogeissa

Tarinat, koetut hetket ja suosittelu sosiaalisessa mediassa ovat nostaneet Lost in Kajaani -seikkailutapahtuman some-markkinoinnin onnistujaksi. Olemattomalla markkinointibudjetilla toimivat järjestäjät panostavat järjestelyihin, jotta hyvät tarinat ja suosittelu jatkuu kerta toisensa jälkeen.

internet
Lost in Kajaani -seikkailu-urheilutapahtuman nettisivu.
Yle

Kajaanin ammattikorkeakoulun opettaja Aleksi Nyström kertoo seikkailu-urheilijoiden mieluusti kertovan kisakokemuksistaan blogeissaan. Vuoden 2012 Lost in Kajaani -seikkailutapahtuman (siirryt toiseen palveluun) yksi blogikirjoitus kävi läpi koko kilpailun kaikkine sattumuksineen.

- Yhden kilpailijan maastopyörään ei ollut ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen vaihtaa uusia jarruja. Toisen päivän ajoissa Vuokatinvaaran rinteillä jarruttaminen hoitui painamalla kengällä renkaaseen, ja lopulta kenkä kului puhki.

- Blogeissa kerrotaan kokemuksia ja tarinoita, keskustellaan, suositellaan tapahtumaa ja kannustetaan osallistumaan kisaan, ja markkinoidaan sitä tietoisesti tai tiedostamatta. Meillä se näkyy kasvaneena osanottajamääränä, Nyström kertoo sosiaalisen median voimasta.

Ensimmäisenä vuotena tapahtumaa mainostettiin tv:ssä, mutta sen jälkeen markkinointibudjetti on ollut nolla euroa.

- Tapahtumajärjestämisen raportointia varten googletamme ahkerasti kilpailun jälkeen, ja jaamme linkkejä blogeihin sosiaalisen median kautta eteenpäin. Samalla keräämme asiakaspalautetta järjestelyiden onnistumisesta, Nyström sanoo.

Some muistojen taltioijana

Nyström sanoo myös seikkailu-urheilijoiden keräävän rahoitusta harrastukseensa hankkimalla sponsoreita blogilleen.

- Hyvillä tarinoilla on sitäkin kautta kysyntää, koska bloggaaja tarvitsee lukijoita kirjoituksilleen.

Lost in Kajaani -seikkailu-urheilutapahtuma on saanut suosiota bloggaajien kautta.
Yle

Kainuun Liikunnan tapahtumavastaava Jukka Liuha sanoo blogin palvelevan myös urheilijoita historian taltioijana.

- Seikkailu-urheilijat haluavat tehdä historiaa itselleen siitä millaisia kilpailuja on kierretty ja millaisia kokemuksia ja muistoja kertyi. Sosiaalinen media kantaa tapahtumamme osalta hyvin. Esimerkiksi Vuokatti Hiihdosta ei sen kummempaa avautumista somesta löydy, vaikka se iso massatapahtuma onkin.

Tapahtuman omalta nettisivulta löytyy myös edelleen kahden aiemman kisavuoden kuvia ja videoita.

Tiukemmin kiinni someen

Nyström arvelee erilaisten tapahtumatarinoiden vetävän uusia ihmisiä mukaan seikkailu-urheilutapahtumaan.

- Seikkailu-urheilijat ovat usein kestävyysurheilusta ja extremestä kiinnostuneita, tosin kuntoilijatkin lähtevät nykyään testaamaan itseään, Liuha sanoo.

Some on muodoltaan ja sisällöltään vapaampi media jakaa tapahtumatietoa.

Jukka Liuha

- Tarinat vetävät puoleensa ja madaltavat kynnystä innostua tapahtumasta, jonka täytyy myös järjestelyiltään vastata saavutettua mainetta ja kilpailijoiden odotuksia.

Sosiaalinen media elää blogeissa omaa elämäänsä, mutta järjestäjät pyrkivät saamaan otteen hyvästä nosteesta.

- Kehitteillä on kilpailu tapahtumasta sosiaalisessa mediassa. Some on muodoltaan ja sisällöltään vapaampi media jakaa tapahtumatietoa, Liuha paljastaa.

Lue seuraavaksi