Muoti, mittataulukot ja vaatevalmistajat sanelevat, kuka mahtuu kokoon 38

Miksi vielä 1980-luvulla koon 38 paitapusero mahtui päälle, mutta samankokoinen vaate tänään kaupan rekiltä valittuna kiristää ja kinnaa? Asialla eivät välttämättä ole olleet kalorit, nuo pienet oliot, jotka salaa kutistavat vaatteita etenkin vaatekaapissa. Kyse on muodista, ja mittataulukoiden muutoksista. Parhaiten myyvät vaatekoot ovat nykyään entistä suurempia.

Kotimaa
Mallimestari Kaija Hynninen tarkastelee mallinukelle puettua kesämekkoa
Ville Välimäki / Yle

Hämeenlinnan Lammilla pitää päämajaansa muotibisneksessä jo 30 vuotta toiminut Voglia. Yrityksen mallimestarin Kaija Hynnisen käsien läpi kulkee vuosittain useita satoja uusia naisten vaatekappaleiden suunnitelmia, joihin hän tekee kaavat tietokoneohjelman avulla.

- Teen tiivistä yhteistyötä suunnittelijan kanssa, ja alan toteuttaa kaavoitusta ja kaavoja, että saadaan sitten malliompelijan tekemä ykköskappale sovitukseen. Protovaate sovitetaan elävällä mallilla, koska halutaan tietää, miltä vaate tuntuu ja näyttää liikkeessä. Siinä nähdään, mitä vaatteesta karsitaan ja korjataan, ja sitten tehdään vielä toinen, uudistettu mallikappale.

Ajan saatossa meillä on saattanut vartalo vähän suorentua matkan varrella.

Kristiina Virtanen

Valmiista piirustuksesta mallikappaleen sovitukseen päästään noin viikossa, tuotantoon vaate pääsee muutamassa kuukaudessa. Mutta miten ratkaistaan, minkä kokoinen vaatteesta tehdään? Tuotekehitys- ja laatupäällikkö Kristiina Virtanen kertoo, että yrityksen käyttämä mitoitus perustuu asiakaskohderyhmään.

- Mitoitus ei ole ihan samanlainen kuin esimerkiksi saksalainen mitoitus. Ajan saatossa meillä on saattanut vartalo vähän suorentua matkan varrella. Mitoituspohja on ollut sama alusta asti, mutta muoti on muuttunut, vaikkapa 1980-luvulla tietyt väljyydet sanelivat vaatteen koon, kertoo Virtanen.

Isot ja pienet marginaalissa

Vuosituhannen vaihteessa tehtyjen laajojen mittausten (siirryt toiseen palveluun) mukaan keskiverto suomalaisnainen on 164,5 senttiä pitkä ja käyttää vaatekokoa 40. Mittauksen tuloksena valmistajatkin rukkasivat mitoituksiaan.

Kristiina Virtasen mukaan Voglian myyvimmät koot ovat nyt 38, 40 ja 42. Kymmenen vuotta sitten myytiin enemmän lähempänä kokoa 38 olevia vaatteita.

- Jos joskus 1980-luvulla sopi koon 38 paitapusero, niin nykyään senkokoinen pusero on vähän slimmimpi, että ehkä se ei enää välttämättä sovi. Peruskaava ei ole juuri muuttunut, mutta asiakaskohderyhmä kyllä hiukan, eli koko on kasvanut asiakkaiden puolelta.

Suurempia vaatteita ostetaan osin mukavuussyistä.

Kun muoti on niukempi, niin kokokin joudutaan valitsemaan vähän isommasta.

Kristiina Virtanen

- Nykyään tehdään joustavista materiaaleista vaatteita, trikoo housuissa ja jakuissakin on tätä päivää. Halutaan vaate, joka ei kiristä. Mutta kyllä muotikin on vaikuttanut: kun muoti on niukempi, niin kokokin joudutaan valitsemaan vähän isommasta.

Entä miksi erityisesti hyvin ison ja hyvin pienen naisen on vaikea löytää itselleen sopivia vaatteita?

- Valikoima perustuu seurantaan, meilläkin menee eniten keskikokoja ja valmistus ääripäissä on vähäisempää. Tämä kaventaa saatavuutta jonkin värin tai materiaalin kohdalla. Meillä on pieniä ja isojakin kokoja saatavana, mutta isot loppuvat ennen kuin pienet. Pieniä on tosin aika paljon markkinoilla muillakin valmistajilla saatavana, kertoo Kristiina Virtanen.

Timantille ja helmellekin sopivia

Erilaiset vartalomallit huomioidaan vaatteiden mallituksessa, kertoo mallimestari Kaija Hynninen.

- Jotkut ovat suorempia, jotkut istuvampia, mutta esimerkiksi housuissa on eri tyypeille housuja, jos on vaikkapa vyötärö isompi. Meillä timanttivartalon, millä on vyötäröä ja lantio kapea ja suhteellisen kapeat jalat, vaatteille on aika paljon kysyntää ja helmivartalon vaatteille, eli nainen on lanteikkaampi, mutta vyötärö on kapea. Joustavat materiaalit antavat mahdollisuuksia pukea erilaisia naisia.

Mallimestarin haasteena ovat uudet materiaalit, kertoo tuotekehitys- ja laatupäällikkö Kristiina Virtanen.

Langanlaihat mallithan eivät ole arkipäivää, kukaan meidän asiakkaistamme ei ole sellainen kuluttajana.

Kristiina Virtanen

- Materiaalit tulevat pitkälti Kaukoidästä ja laatuvaatimukset ovat kovat. Kaavoittaja joutuu ottamaan huomioon esimerkiksi pestävän kankaan kutistumat, että se sama vaate punaisena ja sinisenä olisi saman kokoinen kaupassa.

Muotibisneksen syytetään muokkaavan käsityksiä "oikeasta" naisvartalosta. Hoikat, jopa anorektiset naismallit ovat naiseuden mitta, feminiinisyyttä tuotetaan vaatteilla (siirryt toiseen palveluun).

- Langanlaihat mallithan eivät ole arkipäivää, kukaan meidän asiakkaistamme ei ole sellainen kuluttajana. Meillä on slogan "Sinä olet sopiva", ja sitä pyritään myymälöissäkin tarjoamaan, että monenkokoiset naiset löytäisivät sieltä vaatteen itselleen.

- Asiakas on normaalivartaloinen nainen, ja me halutaan kaavoituksella panostaa, että skandinaavinen nainen mahtuu vaatteisiimme, painottaa Kristiina Virtanen.