1. yle.fi
  2. Uutiset

Pienet matkustajalaivat uppoavat määräysten suohon

Uudet pelastustarvikevaatimukset tuovat haasteita pienille matkustaja-aluksille. Perinnekaljaasi Vivanin kippari Seppo Vanhasen mukaan yrityksiä kaatuu, koska isoille laivoille laadittuja sääntöjä on hankala soveltaa pienissä aluksissa.

liikenne
Puuvene merikeskus Vellamon vieressä laiturissa.
Satu Krautsuk / Yle

Kotkan Kantasatamassa kelluvan perinnekaljaasi Vivanin yllä leijuu synkkiä pilviä. 64-vuotias vanharouva joutuu sopeutumaan vaatimuksiin, joiden varsinaisina kohteina ovat Vivania paljon isommat matkustajalaivat. Uudet pelastustarvikemääräykset tulevat voimaan vuonna 2015.

- Pelastuslautoilla pitää olla silloin kymmenen prosenttia ylimääräistä tilaa. Vivanilla joko putoaa matkustajamäärä tai meidän pitää hankkia yksi pelastuslautta lisää, kertoo Vivanin kippari Seppo Vanhanen.

Myös pelastuslauttojen huoltoväli tiivistyy tulevaisuudessa, kun lautta pitää huoltaa kahden vuoden sijaan vuosittain. Vivanille kolmen lautan vuosihuolto aiheuttaa turhia kustannuksia, kun lautat ovat käytössä vain puoli vuotta kerrallaan. Talvensa lautat viettävät Suomenlinnassa lämmitetyissä tiloissa.

- Silti lautta pitää viedä huoltoon ja pelkkä huolto maksaa tuhat euroa. Uusi lautta maksaisi 6000 euroa ja vuosihuollot päälle. En ymmärrä, miksi näitä kustannuksia kerätään näin.

Isot laivat ovat "eri vehkeitä"

Matkustajalaivayhdistyksen toiminnantarkastajana Vanhanen on nähnyt, mitä uudet vaatimukset tarkoittavat pienille aluksille.

- Muutama kaveri on sanonut, että lopettaa nämä hommat ja siirtyy eläkkeelle. Yritykset eivät pysy pystyssä, kun pitää hankkia tätä ja tuota.

Vanhanen uskoo, että uusia sääntöjä on vauhdittanut italialaisen loistoristeilijän Costa Concordian karilleajo viime vuoden alussa.

Muutama kaveri on sanonut, että lopettaa nämä hommat ja siirtyy eläkkeelle. Yritykset eivät pysy pystyssä, kun pitää hankkia tätä ja tuota.

Seppo Vanhanen

- Kansallinen säännöstö tehdään isoille laivoille, vaikka ne ovat ihan eri vehkeitä. Costa Concordiassa oli tuhansia ihmistä kyydissä ja ymmärrän sen, että siellä pitää varautua kaikkeen. Ihmetyttää, kun sääntöjä sovelletaan kaikkiin matkustaja-aluksiin, olivat ne sitten 30 tai 300 metriä pitkiä.

Vivanin ahteri kaipaa ehostusta

Kotkalainen perinnekaljaasi Vivan on ollut viime aikoina jatkuvassa remontissa. Puualus on pääosin alkuperäisessä asussaan, mutta keula- ja perästeevit on uusittu samoin kuin osa kylkilankuista. Telakalle Suomenlinnaan Vivan matkaa lokakuussa.

- Perinnelaivarekisterin kautta saimme kylkikorjaukseen 20 000 euroa, mutta se on kesken. Rahaa ei ole tullut, vaikka se on myönnetty.

Tulevaisuudessa Vivan tarvitsee peräremontin, jonka kustannukset ovat satojatuhansia euroja.

- Lotot ja Kenot ja kaikki on vetämässä, mutta vielä ei ole tärpännyt. Neuvotteluja on käynnistelty Kymenlaakson liiton ja Sepra-järjestön kanssa, josko niiltä saisi rahaa.

Lue seuraavaksi