1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Näkökulmat

Näkökulma: The Business City ei raikastu pesussa

Joka kerran keksitään, se kärsii saamastaan maineesta aina. Lahtikaan ei pääse vaatteistaan, ei millään, tietää toimittaja Laura Mäkiniemi.

Kuva: Laura Mäkiniemi / Yle

Lahdelle kävi 1980-luvulla niin, että ideanikkarit keksivät kutsua kaupunkia The Business Cityksi. Lahti oli kaupanteon ja nykyajan dynaaminen keskus. Liikemiesten menestyvä centrum, kovienkin arvojen asvalttiviidakko. Joka tapauksessa kaupunki oli kiihkeä, juppielämää kuhiseva city.

Nimi korvasi Suomen Chicagonja läväytti etusivulle kasvavan talouden ja menestyvän kaupungin juuri ennen lamaa. Joku naureskeli, mutta ideaa ei haudattu lähtökuoppiinsa. Myös maailman mainetta orastelleen kaupunginorkesterinkin nimi sai kruununa hetkeksi markkinatalouden leiman: Business City Orchestra.

Nostalgiantajuinen kämp-nikkari voisi löytää eilisen häpeästä entistä nokkelamman brändin.

Kunnolla päin pläsiä mainekampanja läiskähti, kun vuosikymmen vaihtui. Kuin kohtalon ivaa, sai Lahti tuta, kun sotienjälkeisen historian pahin taloustaantuma vei työt ja maineen 1990-luvulla.

Business Citystä tuli vitsi.Sutkaus joka jäi elämään.

Kuva: Laura Mäkiniemi / Yle

Ja koska vanha sanapari ei ole vieläkään lähtenyt pesemälläkään, voisi uudelleen elvyttäminen sujua nopeastikin. Vanha suola muistuttaa itsestään yhä tänään siellä täällä.

Tarkkasilmäinen tietää,että keskustan isoimman kauppakeskuksen uumenista löytyy ovi, jota koristaa yhä häpeilemätön, ehta The Business City -tarra.

Tarkkasilmäinen tietää, että keskustan isoimman kauppakeskuksen uumenista löytyy ovi, jota koristaa yhä häpeilemätön, ehta The Business City -tarra.

Ja kun silmät pitää auki Vesijärvenkadulla ja kohottaa katseen kerrostalon kylkeen rinteessä, bongaa talon kyljestä 80-luvun hengessä vuosikymmenen lopulla avatun Citypalatsin kyltin, vaikka itse kauppakeskus on jo pessyt kätensä ja vaihtanut nimeä. Myös esimerkiksi keskustan kehittämisyhdistys tunnetaan myös brändillä Lahti City.

**Nostalgiantajuinen kämp-nikkari **voisi löytää eilisen häpeästä uuden, entistä nokkelamman brändin. Katsoa lahtelaista itseään peiliin ja myöntää, että business on Aleksin ja Veskun kiviin hakattu, ei se kulu pois.

Uskallettiinhan sentään uusi vihreäksi tahtova Lahti nimetä vanhalla reseptillä. Kaupungista versoi Green City.