Ruoan nettikauppa on pientä, mutta kasvaa nopeasti

Yksi verkkoruokakauppa on alkanut palvella jo koko Suomea.

Kotimaa
Asiakas nostamassa tavaroita ostoskorista kassahihnalle.
Yle

Ruoan nettikauppa on voimakkaassa kasvussa. Viime vuonna sen liikevahto lähes puolitoistakertaistui.

Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan ruoan osto netistä on Suomessa silti edelleen melko vähäistä.

- Koska meillä ei ole kauheasti tarjontaa, kuluttajat eivät ole verkkoruokakauppoja löytäneet. Esimerkiksi Englanti on verkkoruokakaupassa esikuva ja edelläkävijä, ja Suomi tulee siinä suhteessa vielä kaukana perässä, Kurjenoja sanoo.

Verkkoruokakaupan kuljetuskustannukset ovat helposti kohonneet niin suuriksi, että ostosten hinnasta on tullut kuluttajille kynnyskysymys.

Palvelu kattaa jo koko maan

Suomessa verkkoruokakauppoja on nähty jo 1990-luvulta lähtien, mutta tähän saakka ne ovat toimineet yleensä vain hetken aikaa ja paikallisesti lähinnä pääkaupunkiseudulla.

Nyt viisitoistavuotias Ruokanet Oy on ensimmäinen, joka tarjoaa verkkoruokakaupan koko maahan. Se päätti laajentaa toimintaansa pääkaupunkiseudulta valtakunnalliseksi sen jälkeen, kun Itella sai pystyyn koko maan kattavan katkeamattoman kylmäkuljetusketjun.

Kun nettikaupan ei tarvitse rakentaa varastojen verkostoa ja ruoka voidaan kuljettaa tukusta suoraan ovelle päivän sisällä, kulut pysyvät kohtuudessa, vakuuttelee kauppias Jyri Stenberg.

- Vastaanotto on ollut todella hyvää ja positiivista, ja kyselyitä on tullut todella paljon. Sitä vasten uskon kyllä, että ihan varmasti tämä palvelu otetaan hyvin vastaan maakunnissa. Siellä kivijalkakauppoja ja lähikauppoja on hävinnyt ja kauppamatkat ovat kasvaneet. Tämä on nyt tavallaan nyt kauppa-auton paluu, Stenberg sanoo.

Stenbergin mukaan nettiruokakaupan asiakkaat ovat usein esimerkiksi lapsiperheitä, vanhuksia ja sairaita, jotka eivät itse pääse tai ehdi kauppaan. Ostoksia tilataan myös kesämökeille ja yrityksiin. Tavarat kulkevat perille pahvilaatikoissa ja kylmälaatikoissa kylmävaraajien viilentäminä.

Kokemukset vielä vähissä

Pikakierros Helsingin rautatieasemalla Rovaniemen-junaa odottelevien joukossa kertoo, että tähän saakka kansalaisten kokemukset ruoan verkkokaupoista ovat vähissä. Moni voisi kuitenkin harkita niiden käyttöä.

- Jos on oikein kiireinen, sillä tavalla voisi helpottaa omaa kiirettään ja painettaan, sillä lailla se olisi hyvä. Tietyllä tavalla vähän epäilyttää, saako verkkoruokakaupasta juuri sen, minkä haluaa, pohtii järvenpääläinen Auli Varjosalmi.

Vantaalainen Viola Boström kertoo ymmärtävänsä verkkoruokakaupan käyttöä, jos jollekin tulee tilanne, ettei itse pääse kauppaan.

- Kyllähän netistä pääsee katsomaan valikoimaa. Mikäs siinä, jos tietää mitä haluaa, hän sanoo.

Hämeenlinnalaisen Risto Torstin mukaan maailma menee eteenpäin ja muuttuu, ja se on hyväksyttävä, kuten verkkoruokakaupatkin.

- Ihan hyvä asia tällainen varmasti on, kun sitä pääsee hieman kypsyttelemään, hän pohtii.

Rovaniemeläisen Rami Inkilän mukaan koko maata palveleva verkkoruokakauppa kuulostaa hyvältä ajatukselta.

- Jos palvelun saa kohtuuhintaan, se on ihan hyvä juttu, hän täydentää.