Tiemaksuryhmä näkee kilometriveron nykyveroa hyödyllisempänä

Työryhmä on vertaillut erilaisia tiemaksuvaihtoehtoja. Tiemaksukokeilusta, joka on määrä aloittaa ensi vuonna, päätettiin viime kevään kehysriihessä. Valmiita ehdotuksia ei vielä ole.

Kotimaa
Liikennettä Paasikiventiellä Tampereella
Antti Eintola / Yle

Tiemaksuja miettivän työryhmän työ ei ole vielä valmis, korostaa liikenne- ja viestintäministeriö. Tänään maanantaina Helsingin Sanomat uutisoi veron mahdollisista suuruuksista eri puolilla maata.

Lehti perusti tietonsa tilannekatsaukseen, jonka se oli saanut haltuunsa etukäteen. Katsaus on julkaistu tänään maanantaina. Katsauksessa kerrotaan, että ryhmä on tarkastellut mahdollisen tiemaksun vaikutuksia siten, että kilometriveron perusosa olisi tiiviisti asutuilla alueilla 6,8 senttiä kilometriä kohden ja harvaanasutuilla alueilla 3,4 senttiä.

"Päästöt ja onnettomuudet vähenisivät"

Katsauksessaan ryhmä toteaa kilometriveromallin olevan nykyverojärjestelmää hyödyllisempi. Se laskee päästöjen ja onnettomuuksien vähenevän ja joukkoliikenteen parantuvan. Myös yhdyskuntarakenteen uskotaan tiivistyvän.

Työryhmällä ei ole vielä valmiita ehdotuksia. Sillä on aikaa työlleen tämän vuoden loppuun. Shellin hallituksen puheenjohtajan Jorma Ollilan johtama ryhmä on tehnyt vertailuja ja laskelmia tiemaksujen toteutusvaihtoehdoista.

Ministeriö aikoo aloittaa ensi vuonna tienkäyttömaksujen kokeilun. Siihen voivat osallistua niin autoilijat kuin älyliikenneyritykset, joita havitellaan palveluntarjoajiksi. Kokeilusta päätettiin viime kevään kehysriihessä. Sen rahoituksesta ei ole vielä tehty päätöksiä.

Suomi on yksi harvoista EU-maista, jossa ei kerätä tienkäyttömaksuja.