Egyptin oikeus määräsi neljä televisiokanavaa suljettaviksi

Oikeuden mukaan kaikkien suljetuksi määrättyjen kanavien uutisointi suosi islamisteja. Suljettavien kanavien joukossa on paikallinen Al-Jazeera.

Ulkomaat

Egyptiläinen oikeusistuin on määrännyt neljä televisiokanavaa suljettaviksi. Lopetettavaksi määrättyjen kanavien joukossa ovat Egyptin Al-Jazeera ja Muslimiveljeskunnan omistama Ahrar 25.

Egyptin viranomaiset ovat syyttäneet Al-Jazeeraa puoluellisuudesta presidentti Muhammad Mursin syrjäyttämisen uutisoinnissa. Al-Jazeera on puolestaan valittanut Egyptin turvallisuusjoukkojen ratsiasta kanavan toimitukseen Kairossa. Kaksi päivää sitten viranomaiset karkottivat kolme Al-Jazeeran toimittajaa maasta.

Eilen oikeus määräsi islamilaisen Al-Hafez -kanavan lopettamaan toimintansa. Kanavaa syytettiin vihan lietsomisesta koptikristittyjä kohtaan ja kansallisen yhteisöllisyyden heikentämisestä.

Samalla kun oikeus määräsi televisiokanavia suljettaviksi, Egyptin sotaoikeus tuomitsi 11 Muslimiveljeskunnan jäsentä elinkautiseen vankeuteen armeijaa vastaan kohdistetusta väkivallasta viime kuussa Suezin kaupungissa. Lisäksi oikeus tuomitsi 45 jäsentä viideksi vuodeksi vankeuteen. Kahdeksan syytettyä vapautettiin syytteistä.

Lähteet: AFP, AP