Koe uusi yle.fi

SKAL: Venäjä siirsi jälleen TIR-lisävakuuksien alkamisaikaa

Uusi takaraja on joulukuussa. SKALin mukaan Venäjän tulli haluaa TIR-rahdille uuden vakuuttajan. Jos Venäjä päättää vaatia lisävakuuksia, rekkaliikenne saattaa ruuhkautua raja-asemilla.

Kotimaa
TIR-lastissa oleva rekka
Juha Korhonen / Yle

Venäjän poukkoilu kansainvälisiä TIR-kuljetuksia koskevissa käytännöissä aiheuttaa harmaita hiuksia rajan tällä puolen. Venäjä ilmoitti kesällä, että se aikoo vaatia lisävakuuksia TIR-kuljetuksilta. Lisävakuuksien vaatimisen piti alunperin alkaa jo elokuussa, mutta päivää siirrettiin syyskuun puoliväliin.

Tänään keskiviikkona Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL kertoo, että takaraja on siirtynyt taas. Tällä kertaa joulukuun ensimmäiseen päivään. Lisävakuuksien uhka ei kuitenkaan ole poistunut.

- Uskon, että siellä neuvotellaan koko ajan, kertoo SKALin toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Kansainvälinen TIR-kuljetusjärjestelmä mahdollistaa rajamuodollisuuksien läpäisemisen nopeasti. TIR-tunnuksilla merkittyjä kuljetuksia ei tarkasteta rajoilla, sillä niistä on annettu kauttakulkumaan tullille turvatakuut. Valtaosa Suomen läpi kulkevasta rekkaliikenteestä on TIR-kuljetuksia.

Jos Venäjä toteuttaa vaateensa, tämän pelätään hidastavan rekkojen rajanylitystä. Kysymykseen kuinka paljon, ei tällä hetkellä löydy vastausta. Varmuutta ei ole tullilla tai kuljetusyrittäjillä, sillä tiedon kulku tyssää rajalle. On myös mahdollista, että kaikki sujuu entiseen malliin, kuten Venäjän tullista on vakuuteltu.

ASMAP vai Rostek?

Tilanne on seurausta Venäjän tullin ja paikalliset TIR-kuljetukset vakuuttavan ASMAP-järjestön välisestä rahariidasta. Venäjän tullin mukaan ASMAP on jättänyt maksamatta yli puolen miljardin euron arvosta tullimaksuja.

ASMAP on paikallinen vastine SKALille: Molemmat järjestöt kuuluvat kansainväliseen maantiekuljetusten kattojärjestöön IRUun. IRU valtuuttaa kansalliset alajärjestönsä TIR-vakuuksien takaajiksi.

SKALista kerrotaan, että Venäjän tulli haluaa vaihtaa ASMAPin pois ja tuoda tilalle omistamansa Rostekin. Tilanne on Iiro Lehtosen mukaan erikoinen.

- Väitetään, että ASMAP on kykenemätön vastaamaan velvoitteistaan. IRU ei allekirjoita Venäjän tullin väitettä, Lehtonen sanoo.

Lehtosen mukaan Rostekin pitäisi hakea IRUn jäseneksi, jos se aikoo ottaa ASMAPin paikan. Tällä hetkellä IRU kuitenkin tukee ASMAPia.

Huono aika rekkaruuhkille

Jos pahin mahdollinen tapahtuu, Venäjä vaatii lisävakuuksia ja rajaliikenne alkaa tökkiä joulukuussa, se tapahtuu huonoon aikaan. Vuodenvaihteen tienoo on tunnetusti vilkasta aikaa raja-asemilla.

Lisäksi Vaalimaan rajanylityspaikan uudistustyöt ovat juuri päässeet vauhtiin. Rekkaliikenne eriytetään henkilöliikenteestä ja henkilöliikenteelle rakennetaan uutta tarkastuskenttää. Uudistukset tulevat tarpeeseen, mutta aiheuttavat tilapäisjärjestelyjä ennen valmistumistaan.

Se, mitä samaan aikaan ei taatusti kaivattaisi, ovat rekkaruuhkat.

Juttua muokattu 4.9. klo 16.29: Korjattu SKALin toimitusjohtajan sukunimi