Viron viinaralli kuriin? Tulli: Hintalappuna miljoona euroa

Helsingin Länsisataman alkoholin matkustajatuonti on omaa luokkaansa.

Kotimaa
Nuori nainen odottaa suuren alkoholilastinsa kanssa kuljetusta helsingin terminaalissa kesällä 2013.
Suomalaiset tuovat Virosta yhä suurempia yksittäisiä lasteja alkoholia, mutta viranomaisten keinot puuttua viinaralliin ovat rajalliset.Yle

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi elokuun lopussa muistion, joka sai aikaan valtavan porun Suomessa. Muistio käsitteli alkoholilain uudistuksia, tai suomeksi sanottuna tiukennuksia.

Yksi keino vähentää suomalaisten viinalla läträämistä olisi tullin valvonnan tehostaminen matkustajaliikenteessä. STM:n muistio sanoo asiasta seuraavaa:

" Matkustajatuonnin kehitystä tulee seurata jokaisen veronkorotuksen jälkeen. Säännösten vastaista alkoholijuomien tuontia kaupallisiin tarkoituksiin ja erityisesti harmaan talouden piiriin kuuluvia alkoholijuomien välitystoimia tulisi lisäksi valvoa tehokkaasti ja ehkäistä niitä myös ennakolta säätämällä ilmoitusvelvollisuus suurten alkoholimäärien tuojille."

Vilkkaita Helsingin satamia valvovasta Helsingin tullista annetaan selvät sävelet, joilla alkoholin matkustajatuontia pystytään valvomaan nykyistä paremmin.

Nykyisellä henkilöstömäärällä laaja valvonta olisi pelkkä haave.

- Tarvitsemme noin kaksikymmentä henkilöä lisää, sillä päästäisiin hyvään alkuun. Nyt Virosta Helsinkiin tulee 17 laivaa päivässä ja valvonta vaatii väkeä. Uusilla työntekijöillä ei päästä kattavaan valvontaan, mutta kattava valvonta ei olekaan tarkoitus EU:n sisäliikenteessä, sanoo Helsingin tullin tullipäällikkö Maritta Haapasalmi.

Helsingin tullista painotetaan, että uusilla työntekijöillä pystyttäisiin puuttumaan paremmin suurten maahantuontierien selvittämiseen heti maahantuontivaiheessa.

Lisäksi pystyttäisiin arvioimaan paremmin, onko alkoholimäärä tulossa omaan vai kaupalliseen käyttöön.

- Voisimme pysäyttää matkustajia nykyistä enemmän ja ottaa heitä puhutteluun ja tarkastukseen, Haapasalmi kuvailee.

Kahdenkymmenen tullimiehen palkkaaminen maksaisi noin miljoona euroa vuodessa.

Helsingin tulli ei paljasta, paljonko tällä hetkellä tullimiehiä on satamissa töissä. Resursseja on viime vuosina kuitenkin vähennetty merkittävästi valtion tuottavuusohjelman takia.

Tullista muistutetaan, että myös Saksasta matkustajat tuovat alkoholia Suomeen Vuosaaren sataman kautta.

- Haastavin satama meille on kuitenkin Länsisatama, johon valtaosa Viron matkustajalaivoista saapuu, Haapasalmi kertoo.

Miten ilmoitusvelvollisuus saadaan toimimaan?

STM:n muistiossa vilahtanut suurien alkoholimäärien ilmoitusvelvollisuus mietityttää Helsingin tullia.

- Siinä pitää selvittää ensinnäkin, onko ilmoitusvelvollisuus EU-lainsäädännön mukainen. Toiseksi pitää selvittää, miten ilmoitusvelvollisuus käytännössä toteutetaan ja onko siihen tarpeeksi henkilöstöä. Tärkeää on myös se, mitä niiden ilmoitusten perusteella tehdään. Ei pelkkä ilmoitus riitä, vaan pitää miettiä koko prosessia, Haapasalmi luettelee.