1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Tutkimus: Älypuhelin on monille nuorille tärkein esine

Tutkimuksen mukaan nuorille tärkeitä ovat älypuhelin ja Coca-Cola.

Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva

Kansainväliset suuryritykset ja teknologiabrändit kiinnostavat suomalaisia 15-30-vuotiaita nuoria, ilmenee tuoreesta nuorisotutkimuksesta.

Kansallisen Nuorisotutkimuksen 2013 mukaan maailman kiinnostavin tuotemerkki on Coca-Cola. Teknologiabrändit ovat nuorille tärkeitä taas sen takia, koska älypuhelin on niin tärkeä osa elämää.

- Älypuhelin on yksinkertaisesti elämän tärkein esine monille nuorille, kertoo tutkija Pauli Komonen.

Komosen mukaan syy älypuhelimen suosioon on se, että sillä pidetään yhteyttä kavereihin. Nopeasti suosituksi yhteydenpitotavaksi on tullut älypuhelimissa toimiva ilmainen viestisovellus WhatsApp.

- Jos älypuhelinta ei ole, sitä väistämättä jää kaveriporukan ulkopuolelle, arvioi Komonen syitä älypuhelimen suosioon.

Komosen mukaan Nokian brändiin liittyy monilla nuorilla kannustustunnetta, toivetta siitä, että Nokia elpyy. Appleen on monella taas viha-rakkaussuhde.

- Osa rakastaa Applen tuotteita, osaa ne ärsyttävät, Komonen kertoo.

Nuorten suhtautuminen mainontaan kriittistä

Tutkija Pauli Komosen mukaan nuorten suhtautuminen kaupallisuuteen on kaksijakoinen.

- Nuoret suhtautuvat mainontaan kriittisesti, mutta suhde kaupalliseen kulttuuriin tuntuu olevan kuitenkin luontevampi kuin vanhemmalla sukupolvella, Komonen kertoo.

Tutkimustulosta Komonen pitää luontevana, sillä nuoret ovat kasvaneet nopeasti muuttuneessa viestintä- ja mediakulttuurissa.

Kansallista Nuorisotutkimusta on tehty vuodesta 2004. Tutkimus kartoittaa suomalaisten 15-30-vuotiaiden nuorten ja nuorten aikuisten elämää eri näkökulmista.

Sähköpostikyselyyn vastasi tuhat nuorta.