Liikenne usuttaa näppäilemään palautetta Hämeenlinnassa

Kaksi vuotta käytössä olleen sähköisen palautekanavan kautta Hämeenlinnan kaupunki on saanut lähes 4 400 viestiä kuntalaisilta. Liikenne on palauteaiheista ykkössijalla.

Kotimaa
Liikenneruuhka moottoritien rampilla Hämeenlinnassa
Tiina Kokko / Yle

Osansa sähköisen palautekanavan kautta annetusta palautteesta saavat muun muassa yleiset alueet ja terveyspalvelu, mutta eniten palautetta ja kysymyksiä on tullut sittenkin liikenteeseen liittyen, kertoo suunnittelija Heli Pirkkalainen Hämeenlinnan kehittämispalveluista.

– Usein niissä on kysymys investoinneistakin eli toivotaan esimerkiksi maalattavia tiemerkintöjä lisää tai liikennevaloja tai muita järjestelyjä. On paljon myös sellaista, että on lasisirpaleita tai pehmeää hiekkaa väärässä paikassa, ja ne on tietysti helppo korjata.

Palautetta on tullut siitäkin, että kaupunki ei ole reagoinut palautteeseen.

– On, koska meillä on toimintalähtöinen tämä palautteen vastaanotto. Eli nämä palautteet luetaan ja mennään korjaamaan ennen kuin edes vastataan, varsinkin tieasioissa. Ihmiset saattavat kuitenkin odottaa sitä vastausta ja luulla, ettei mitään ole tehty kun sitä ei kuulu, Pirkkalainen sanoo.

Kuntalaisten antama palaute menee suoraan asiantuntijoiden sähköposteihin käsiteltäväksi. Palautetta voi antaa kaupungille nimettömänä. Kuntalaiset ovat myös ehdottaneet, että palautteet olisivat julkisia. Heli Pirkkalainen ei kuitenkaan vielä lupaa viestejä julkisiksi.