Koe uusi yle.fi

Näkökulma: Polkupyörän lyhyt historia   

Liikennesuunnittelijoiden välinpitämättömyyden takia Tampereella eri välineillä liikkuvat ovat napit vastakkain. Hermo menee niin polkupyöräilijöillä, autoilijoilla, kuin kävelijöilläkin. Toimittaja Matti Vikman aloittaa liikennepuheenvuoronsa kuitenkin katsauksella historiaan.

Näkökulmat
Ruttuun ajettuja polkupyöriä
Ari Turunen / Yle

Englantilainen John Starley jäi historiaan merkittävänä keksijänä. Hän kehitteli liikkumavälinettä, joka kulki vakaasti, olivatpa ajajalla minkä pituiset jalat hyvänsä. Elettiin vuotta 1885.

Joidenkin lähteiden mukaan sumerilaiset keksivät ajopelin 5 500 vuotta sitten. John Starley oli siten vain yksi ratas laitteen historiassa. Mutta hän oli mies joka panosti turvallisuuteen.

Kyseessä oli tietysti polkupyörä. Joskus tuntuu, että tieto keksinnöstä on levinnyt kaikkialle muualle paitsi Tampereelle. Kaupunkimme muistuttaa pientä gallialaista kylää, joka vastustaa ulkopuolisia vaikutteita.

Niinpä kaupungin keskusta-alueella ei ole käytännöllisesti katsoen lainkaan pyöräteitä. Pyöräilijät viilettävät jalkakäytävillä, joilla kuljetaan jalan lähinnä omalla vastuulla. Liikennesuunnittelijoita asia ei näytä kiinnostavan.

John Starleyn ajoista polkupyörä on huimasti kehittynyt. Ihan tavallisella retkipyörällä vauhti nousee kahteenkymmeneenviiteen kilometriin tunnissa, helposti ylikin. Jos tässä vauhdissa törmää jalankulkijaan tai toiseen pyöräilijään, jälki on kamalaa.

Pyöräily on yhä suositumpaa. En yhtään ihmettele, polkupyörällä liikkuminen on tosi kivaa. Lääkärikin totesi radiossa, että työmatkojen pyöräily kohentaa kuntoa.

Liikennesuunnittelijoiden välinpitämättömyys laittaa hyvän kaupunkimme asukkaat vastakkain. Jos jalankulkija hermostuu pyöräilijän suhahtaessa selän takaa, en yhtään ihmettele. Ajoradalle polkupyörällä ei toisaalta aina kannata mennä, autoilijat eivät välttämättä kaksipyöräisiä noteeraa.

Huomaavaisia voimme kuitenkin olla. Käytännössä se tarkoittaa, että me pyöräilijät asetamme aina jalankulkijat etusijalle. Vauhti pois ja riittävä etäisyys ohitettaessa, ei siinä sen kummempaa. Ja hei, ei viittis ajaa rinnakkain, se on oikeasti vaarallista!

Mallia voimme ottaa autoilijoista, jotka kiitettävän hyvin pysähtyvät suojatien eteen antamaan tietä pyöräilijöille. Kiitos siitä!