1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ikäihminen kaipaa kipeästi ruista reiteen

Jo puolen kilometrin kävely tuottaa suurelle osalle yli 75-vuotiaista suuria vaikeuksia. Vanhus pystyy vahvistamaan lihaskuntoaan helposti kotoakin käsin. Liikkumista saattavat rajoittaa esimerkiksi pelkotilat.

Kotimaan uutiset
Petri Aaltonen / Yle

- Vangit saavat puoli tuntia päivässä liikuntaa ja lehmät saavat 60 päivää EU-määräysten mukaan olla kesäisin ulkona. Olisi tavoiteltavaa suoda vähintäänkin samanvertaiset liikuntamahdollisuudet myös vanhuksille, sanoo Lappeenrannan vanhusneuvoston puheenjohtaja Jaakko Tuomi.

75 vuotta täyttäneille jopa puolen kilometrin kävely tuottaa puolelle naisista ja kolmasosalle miehistä suuria vaikeuksia.

Jaakko Tuomi

Liikkumattomuus on keskeinen toimintakyvyn heikentäjä vanhuksilla.

- Arvioimme, että joka kolmas yli 65-vuotias kaatuu vuosittain ja silloin riskinä on kaatumisvammat. Tämän takia on tärkeää, että liikuntakykyä vahvistetaan, kertoo Tuomi.

Tuomi kertoo, että 75 vuotta täyttäneille jopa puolen kilometrin kävely tuottaa puolelle naisista ja kolmasosalle miehistä suuria vaikeuksia. Hän pitää pulmallisena sitä miten ikä-ihmiset saataisiin ristisanatehtävien ääreltä liikkumaan.

- Erilaiset pelkotilat vaikuttavat myös liikkumiseen. Esimerkiksi talvella pelätään, että on liukasta, sanoo Tuomi.

Harjoituksia voi tehdä myös kotona

Lonkkia murtuu vuosittain paljon. Lappeenrannan palvelukeskussäätiön Voimaa vanhuuteen -projektin Tuula Kainlauri painottaakin erityisesti jalkojen lihasten vahvistamista.

- Jalat on ne jotka pitävät pystyssä. Ruista reiteen ranteen sijaan, painottaa Kainlauri.

Kainlauri kertoo, että kaikkien vanhusten lihakset ovat siinä kunnossa, että ne tarvitsevat treenausta. Lihaskunnon ylläpitäminen ei ole kuitenkaan mahdoton tehtävä varttuneellekkaan.

- Hyviä kotiharjoituksia ovat esimerkiksi tuolista ylösnouseminen, rappukävely ja polvenojennukset istuen, neuvoo Kainlauri.

Esimerkiksi 5-10 tuolista nousemista normaalin lisäksi vaikuttavat pitkällä aikavälillä jo paljon.

- Missään nimessä ei mitään satoja toistoja, vaan ihan muutama toisto päivittäin riittää, Kainlauri sanoo.

Lue seuraavaksi