Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

Yhtiöllä on työntekijöitä runsaat 200. Ei voi kuin toivoa, että heille löytyy lama-aikanakin töitä, huokaisee Lahden Autokori Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Kotimaa
Lahden Autokorin tehtaalla valmistetaan busseja.
Yle

Lahden Autokori Oy hakee itseään konkurssiin. Päijät-Hämeen käräjäoikeuteen jätetyssä konkurssihakemuksessa yhtiö kertoo velkojen nousevan yli 10 miljoonaan euroon. Autokori ilmoittaa suurimmiksi velkojiksi Danske Bankin, Scania Ab:n, Finnveran ja Tekesin.

- Tämä on todella surullinen päivä. Meille tuli alkusyksystä Scanian konsernijohdolta heidän uuden strategiansa mukainen tieto, että lähitulevaisuudessa Suomessa ei enää kannata tehdä linja-autoja, vaan toiminta kannattaisi siirtää Puolaan. Tässä tapauksessa heidän omalle tehtaalleen, kertoo Lahden Autokori Oy:n hallituksen puheenjohtaja Juhani Saario.

Kun isot pojat pelaa, pienet menee kyykkyyn.

Juhani Saario

Yhtiöllä oli vain vuosi aikaa sopeutua tilanteeseen.

- Meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin tämä. Muuten olisimme vaarantaneet sekä rahoittajien että tavarantoimittajien edun, Saario sanoo.

Toiminta oli tehostunut, päätös tuli puun takaa

Olennaista konkurssiratkaisuun päätymisessä on Saarnion mukaan se, että Scanian antamat volyymitavoitteet eivät osoittautuneet oikeiksi käytännössä minään vuonna.

Tämän vuoden aikana toimintaa oli onnistuttu kuitenkin tehostamaan, joten tilanne tuli käytännössä puun takaa. Yhtiöllä oli valmius nostaa tuotantoa nykyisestä 200 autosta 300 autoon.

- Olimme juuri saaneet Saksasta merkittävän kaupan 60 auton toimituksesta. Siinä oli vielä hyvät mahdollisuudet saada lisätilauksia. Mutta kun isot pojat pelaa, pienet menee kyykkyyn, Saario tiivistää.

Olimme juuri saaneet Saksasta merkittävän kaupan 60:n auton toimituksesta.

Juhani Saario

Lahden Autokorin tuotantopuolen pääluottamusmies Tommi Vanhala on samoilla linjoilla.

- Kesälomia ennen meille annettiin info, että ollaan tehty huomattavasti parempaa tulosta kuin vuosi sitten tähän aikaa. Kyllä tämä siinä mielessä yllätti aika rankasti.

Hän pitää ratkaisua Scanian osalta ahneutena.

- Jos Scania haluaa siirtää tuotannon halvempaan maahan, vaikka tuote tuottaa plusmerkkistä tulosta, niin jotenkin ahneita johtajien pitää siellä olla. Ymmärtäisin, että tuotanto lopetetaan, jos tulos olisi tappiollinen, Vanhala kritisoi.

Myös toimihenkilöiden pääluottamusmies Riitta Venäläinen kertoo, että tieto konkurssista oli täysi yllätys.

- Saimme puolenpäivän aikaan pyynnön tulla infotilaisuuteen. Siellä meille kerrottiin, että tehdas on mennyt konkurssiin. Me kaikki jäimme suu auki, Venäläinen kuvailee.

Lahden Autokori teki muutama vuosi sitten suuren investoinnin rakentaessaan uuden tehtaan Lahden Jokimaalle. Juhani Saario muistuttaa, että vuonna 2007 ei tiedetty vielä mitään rahoituskriiseistä.

Yhtiöllä on runsaat 200 työntekijää.

- Meillä on erittäin ammattitaitoista väkeä. Ei voi kuin toivoa, että heille löytyy lama-aikanakin töitä, Saario huokaisee.